Robotforradalom vagy marketingfogás?

A kínai humanoid robotikai iparban az UBTech Walker S robotokat szállít a Dongfengnek, a Xiaomi pedig áthelyezi robotkarját, bár ennek hatása egyelőre bizonytalan

A közelmúltban két hír adott újabb löketet Kína virágzó humanoid robotikaiparának. Először május 31-én derült ki, hogy az UBTech, a szektor egyik úttörője egyezményt kötött a Dongfeng Motorral, az egyik jelentős állami tulajdonú autógyártóval. A szerződés szerint az UBTech az jellegzetes Walker S humanoid robotokkal fogja ellátni az autógyártó Délnyugat-Kínában, Liuzhou-ban elhelyezkedő üzemét. A robotok az ellenőrzések elvégzésénél, a folyadékok betöltésénél és az alkatrészek összeszerelésénél fogják helyettesíteni az alkalmazottakat. Ugyanakkor a gyárban üzembe helyezendő robotok száma még nem lett nyilvánosságra hozva, mivel a shenzeni központú UBTech nem közölt további részleteket a médiával.

Egy ettől független fejlemény, hogy Kína technológiai óriásának, a Xiaominak a robotikai részlege átköltözik a vállalat okosautó-gyárába, ami Peking külvárosában, egy terjeszkedő robotikai ipari parkban helyezkedik el. A Xiaomi robotikai leányvállalatának kijelentése szerint a cég a humanoid robotok kibocsátására készül a saját gyárrészlegein belül. Belátható időn belül a Xiaomi robotikai termékei, ideértve az emberméretű humanoid CyberOne-t és a négylábú CyberDog-ot is, nyitottabbak lesznek a szélesebb körű felhasználási formákkal szemben az eddigi gyártási környezetbe készülő speciális megoldásokhoz képest.

Biztatónak tűnhetnek ezek a hírek, azonban más a kép, ha mélyebbre ásunk. Alig három hónappal ezelőtt egy Walker S robot a kínai elektromos autógyártó Nio egyik gyárában járt helyszíni képzés miatt, aminek egyebek mellett részét képezte, hogy a robot önállóan végigsétál a gyártósorokon, megtervezi az útját és elkerüli az akadályokat. Ugyanakkor a kínai média belső forrásokra hivatkozva azt állította februárban, hogy ez csak egy próbaüzem volt, aminek a felhasználási módok kiismerése volt a célja, vagyis nem esett szó a robotok alkalmazásának megkezdéséről.

Akkor viszont lehetséges, hogy az UBTech robotja szerzett annyi tapasztalatot a Nio gyárában végzett teszt során, hogy készen álljon valódi gyártási feladatok ellátására? A válasz nagy eséllyel nem. A Dongfenggel való együttműködés valószínűleg a korábbi próbák megismétlését jelenti nagyobb méretekben, tehát továbbra sincs szó komoly dolgokról. A kínai média részben egyetért ezzel a megközelítéssel. Bennfentes információk szerint a helyi kormányzat közvetített az együttműködés létrejötte során, így az inkább szimbolikus, mintsem valódi. Emellett a két partnercég még csak most kezdte meg az együttműködést, a jövőt érintő tervek nélkül.

Kellemetlen az UBTech pénzügyi helyzete

Miután az UBTech három év alatt összesen 2,4 milliárd jüan (122 milliárd forint) veszteséget halmozott fel, a cég alapítója és elnöke, Zhou Jian azt nyilatkozta a riportereknek, hogy számos elektromos autógyártóval állnak tárgyalásban és több gyártópartnerrel terveznek együttműködni 2024-ben. Ennek ellenére a veszteséges vállalat kilátásai messze nem olyan rózsásak, mint ahogy azt az elnök látja. Az UBTech 2023-as teljes éves pénzügyi jelentése szerint 347 millió jüan (17,7 milliárd forint) volt az oktatási és intelligens robotokkal foglalkozó részleg bevétele, ami 32,8 százalékos visszaesés az előző évhez képest.

Ugyan a fogyasztói és logisztikai robotok növekvő eladásai 2023-ban kompenzálni tudták a kiesett bevételt, azonban a Walker szériát is magába foglaló okos robotok, amikről az UBTech híressé vált, továbbra is küszködnek pénzügyileg. Kissé szégyenteljes, hogy a vállalat csupán tíz darab Walker robotot adott el három év alatt, ami csak 16 millió jüannal (816 millió forint) járult hozzá a bevételekhez. Ezek után jogos kérdés, hogy az UBTech vajon meddig égetheti még a pénzét és meddig lesz képes máshonnan pótolni a veszteségeit. Az vállalat helyzete jól szemlélteti, hogy mekkora az ellentét Kína egyre növekvő robotikai sikerei és az általános bevételszerzési hiányosságai között.

Az elmúlt két évben számos felbukkanó, majd eltűnő cég jelent meg a humanoid robotika piacán. Például a shanghaji központú humanoid robot fejlesztő Agibot nagy mennyiségű kockázatitőke-finanszírozásban és kedvező szabályozásokban részesült, egyes helyi, állami tulajdonú konglomerátumuk pedig bejelentették, hogy megnyitják gyáraikat az Agibot előtt, hogy ott vethessék be a két lábon járó eszközeiket.

Vannak a humanoidoknál jobb megoldások is

A magas hozzáadott értékű szegmensek, mint a gépjárművek, az elektronika és a félvezetők jelenthetik a fő területeket az UBTech-hez hasonló humanoid robotos startupok számára, azonban a felhasználási módok nagy eséllyel változatlanok fognak maradni a következő évek során. Ennek számtalan oka van, az autóiparban például az emberszabású robotok feladatainak összetettsége igencsak korlátozott lehet, így maradniuk kell az embert nem igénylő átvizsgálásoknál, karosszéria- és minőségellenőrzéseknél, valamint a kisebb alkatrészek összeszerelésénél. Az autógyártás igazán fontos lépéseit, mint a préselést, hegesztést és fényezést többnyire ipari vagy együttműködő robotok végzik, mivel humanoid társiakat nem ezekre a feladatokra találták ki.

Kína azon iparágaiban, amik erős támogatói a robotikának, az önjáró mobil robotok (AMR-ek) központi szerepet kapnak az automatizálási megoldásokban. A raktárakban és gyárakban az AMR flották végzik a munkaállomások közötti anyagszállítást és rendelés-összeszedést. A humanoidoknak egyszerűen nincs esélyük versenyre kelni az AMR-ekkel szemben, mert végül is kinek lenne szüksége csomagcipeléshez egy 51 millió forintba kerülő humanoid robotra, ha egy két és fél milliós AMR képes jobban is ellátni ezt a feladatot? Összefoglalva, a humanoid robotok kisebb szerepet játszanak a gyártás világában, mint specializált társaik. Ahhoz, hogy sokoldalú segítőkké válhassanak, költséghatékonyabb robotokkal kell versenybe szállniuk.

Az olyan feladatkörökben, ahol szorosabban kell emberekkel érintkeznie a robotoknak, ott még kilátástalanabbak a humanoid robotok lehetőségei. A fejletlen technológiák miatt a robotok ápolóként, szolgálóként, vagy akár társként való alkalmazása távoli ábrándozásnak tűnik. Az otthoni környezetekben megnövekedik a biztonsági kockázatok mértéke is, ami tovább nehezíti a fogyasztói piacon való elterjedést az emberszabású robotok számára.

Újabb akadályt jelent a humanoidok magas ára, ami gyakran 500 ezer és egymillió jüan közötti (25,5 millió – 51 millió forint) összeget jelent. A kínai vállalatok nagy tudással rendelkeznek az ellátási láncok és a költségek kezelésével kapcsolatban, azonban ezek mennyiségi feltételezésen alapulnak. A humanoidok fejlesztőinek így sok vásárlóra van szükségük a méretgazdaságosság kihasználásához, ehhez pedig nem lesz elég csupán a hazai innovációra hagyatkozni.

Valószerűtlen állításokból sincs hiány

A látványos bemutatóvideók ellenére még sok kínai humanoid robotos startupnak kell versenyképessé tennie a technológiája árazását, ami még a leghatékonyabb költségcsökkentőknek is kihívást jelent. A kínai robotikai startup, az Unitree nagy felhajtást keltett, amikor májusban bemutatták a G1 névre hallgató, igencsak ügyesen mozgó humanoid robotot, aminek alapverziója meglepően alacsony, százezer jüanos áron (5 millió forint) lesz elérhető. Ezen áttekintve a G1 inkább tűnt egy marketingfogásnak, mint egy valódi, gyártásra kész típusnak. Eddig még senki nem vásárolta meg a belépőszintű G1-et az előbb említett áron, máskülönben tesztek záporoztak volna róla az interneten.

Emiatt jogosan kérdőjelezhető meg a virágzó kínai robotikai vállalatok pénzügyi jóléte. Vajon képesek lesznek a versenyben maradáshoz stabil befektetői támogatást szerezni a merész ígéreteik ellenére? Az ilyen égek többsége magánvállalkozás, így pénzügyi eredményeik nem érhetőek el. Ugyanakkor kicsit mélyebbre ásva kiderül, hogy a következő két-három évben elsődlegesen a tudományos-technológiai ágazatokból és az oktatási piacról fognak ügyfeleket szerezni. Egyes egyetemek robotikai részlegei már most is használnak humanoid és kétlábú robotokat fejlesztési és versenyzési célokra. A jövőt tekintve nagy valószínűséggel ez a piac lesz a kínai humanoid robotokkal foglalkozó vállalatok harctere, bár a túltelítettség a múlthoz hasonlóan itt is elkerülhetetlennek tűnik.

Sok fog múlni a következő pár éven

Ennek tudatában a kínai humanoid ipar felemelkedéséről szóló hírek jelentős része csak felhajtás. A robotok előtt még számos, igencsak nehéz feladat áll technológiai és kereskedelmi értelemben is, ezeknek pedig mindegyike nehezebb, mint annak megoldása, hogy egy emberszabású robot vízszintes fekvő helyzetből két lábra állítsa magát. A kihívások közé tartozik a mesterséges intelligencia tudásának hiányossága, valamint az Nvidia grafikus gyorsítóitól és az Isaac Lab szimulációs szoftvertől való függés, ami egy bénító kereskedelmi embargóval fenyeget.

A következő két év sorsdöntő lesz az iparág számára, mivel, ha nem történik jelentős előrelépés és a humanoidok nem lesznek képesek fontos emberi teendők helyettesítésére, az nagy megrázkódtatást fog okozni. A nagy felhajtás a tőkepiacon el fog ülni, az UBTech robotjainak autógyárakban való alkalmazásához hasonló hírek pedig csak átlagos reklámként fognak megjelenni – írja az Interesting Engineering.

Forrás: Autopro