Megoldódhat az akkugyártás legnagyobb kihívása

Kínai kutatók kifejlesztettek egy olyan eljárást, aminek segítségével szinte teljesen újrahasznosíthatóvá válik a lítium az elektromos autók (és a telefonok) akkumulátoraiban. Emellett a nikkel, a mangán és a kobalt is jelentős mennyiségben újra kinyerhető az eljárással.

Két kínai egyetem (Csangsai Középdéli Egyetem és a Kujcsoi Egyetem) és a kínai állam által fenntartott, energiatároló-anyagokkal foglalkozó kutatóintézet által megvalósított projektben olyan eljárást fejlesztettek ki, aminek segítségével a lítiumot 99,99, a nikkelt 96,8, kobaltot 92,35, míg a mangánt 90,59 százalékban újra lehet hasznosítani a lítiumionos akkumulátorok esetében.

Az újrahasznosítási folyamat során alkalmazott mikroakkumulátorok elősegítik a fémek kivonását, miközben az aminosavként használt glicin megköti a fémionokat, így megakadályozza a környezetbe jutásukat. Ez a megközelítés nemcsak a lítium, hanem más értékes fémek, például a kobalt és a nikkel visszanyerését is lehetővé teszi, csökkentve ezzel az új bányászati tevékenységek szükségességét. Ezenkívül a glicin aminosavként való használatával elkerülik az agresszív vegyszerek használatát az újrahasznosítási folyamatban, ezzel egyben megelőzik a mérgező melléktermékek képződését is – írja az electrive.com.

„Ez a zöld és hatékony stratégia semleges megoldási környezetben új utat nyit az elhasznált akkumulátorok nagyszabású, szennyezésmentes újrahasznosításának megvalósításához” – áll a találmányt bemutató publikációban.

Európában még nem tartanak itt

Alig néhány héttel ezelőtt egy hasonló akkumulátor-újrahasznosítási kutatási projekt indult az EU-ban is, igaz, kevésbé ambiciózus célokkal. Az uniós projektben a kobalt, a nikkel és a réz 95 százalékos újrahasznosítási hatékonyságának elérése a cél – eredmény azonban néhány év múlva várható, mivel a projekt futamideje négy év.

Az autógyártók körében is fontos kutatási terület az akkumulátorok újrahasznosítása. A Toyota februárban mutatta be kevesebb szén-dioxidot kibocsátó akkumulátor-újrahasznosítási technikáját, a JLR jelentős beruházásokat jelentett be a Cyclic Materials nevű, újrahasznosítással foglalkozó vállalatba, míg a BMW elektromos autóiban használt akkumulátorainak legújabb generációjánál is az újrahasznosításra helyezte a hangsúlyt.

Forrás: Autopro