Elsöprő kínai fölény a tengeri szállítmányozás piacán

2024-ben a világ 10 legforgalmasabb kikötője közül kilenc Ázsiában található, ami alátámasztja, hogy a globális kereskedelmi forgalom nagy mértékben eltolódott keleti irányba.

Az ellátási lánc átrendeződése és a mélyebb integráció miatt az ázsiai régión belüli kereskedelem jelentősen megnőtt. Az 1990-es években az ázsiai export több mint 70 százaléka a régión kívülre irányult, ami azt jelenti, hogy a konténereket többnyire üresen szállították vissza. Ma viszont az ázsiai export nagyjából 60 százalékát a régión belül értékesítik.

A világ legforgalmasabb kikötői

Ázsiában található a világ 10 legforgalmasabb konténerkikötője az éves TEU forgalom alapján 2023-ban. A TEU húsz láb ekvivalens egység, a rakománykapacitás általános egysége.

A TOP-10 kikötő közül hét Kínában található, ami jól mutatja az ország központi szerepét a globális gyártásban és kereskedelemben.

2009 óta Kína a világ legnagyobb áruexportőre. A kínai kikötői hálózat bővítése és korszerűsítése kulcsfontosságú. A Kína által 2013-ban elfogadott globális infrastruktúra-fejlesztési stratégia célja az összeköttetés és a kereskedelem bővítése Ázsia, Európa és Afrika között. Vasutak, energiavezetékek, autópályák és hajózási útvonalak kiterjedt hálózatát kívánják létrehozni.

A világ második legnagyobb kikötőjének számító Szingapúr 2023-ban 39 millió TEU-t regisztrált. Évente 130 000 hajó lép be a kikötőbe, ahonnan a világ több mint 120 országának 600 kikötőjébe szállítanak. Itt egy nap bármely szakában 1000 hajó tartózkodik.

Ázsián túl a hollandiai rotterdami kikötő Európa vezető csomópontja. Története 15. századra nyúlik vissza, a kikötő körülbelül 40 km hosszú és 10 km széles. A rotterdami kikötő most olyan önvezető rendszerek bevezetésén dolgozik, ami csökkentené az emberi hibák lehetőségét, lehetővé téve a hajók távoli üzemeltetését kamerák és érzékelők használatával.

Forrás: piacésprofit