Kényelmes házhoz szállítást, öt emeletes plázát és bolhapiacot is talál itt az, aki szeretné kiélni vásárlási mániáját.
Sokak fejében egészen más kép él Kínáról, mint amilyen napjainkban az ország valójában. Negyven év hosszú idő, azonban bizonyos sztereotípiák letöréséhez még ez sem elég, így a nyugaton élő emberek egy jelentős része mind a mai napig a szegénységgel és a elmaradottsággal azonosítja ezt az országot.
Kína hatalmas erőforrásokat fordított az elmúlt évtizedekben az infrastruktúra fejlesztésére, ez alól pedig az online tér sem kivétel. Napjainkra az ország nem csak rengeteg gyorsvasúttal rendelkezik, de emellett alig találni olyan területet, ahol ne lenne kiépítve az 5G hálózat, ennek pedig számtalan előnye van, a nyilvánvaló kommunikációs előnyökön túl is.
Míg régen azok a kereskedők, akik valamely nyugati tartományban éltek, jobbára el voltak zárva a távolság miatt a fejlett, part menti városok jó jövedelemmel rendelkező lakosaitól, mára számukra elérhetők lettek az ottani vásárlók, mert a közösségi média és internet mindent megváltoztatott. Kézműves termékek, nyers textil-anyagok, mobilházak, de még zöldségek és gyümölcsök is szembejönnek az emberrel a kínai közösségi oldalakon, amit sokszor maguk az előállítók promótálnak.
Az üzleti lehetőségek mellett azonban kényelmet is hozott magával a változás. Ha errefelé betéved az ember egy áruházba, még az ünnepek előtt sem feltétlen találkozik túl sok emberrel, ennek pedig a házhoz szállítás az oka. Sokszor egyszerűbb és meglepő módon még olcsóbb is ilyen formában intézni a nagybevásárlást, mintha az ember befáradna ugyanabba az üzletbe, és akkor még a Taobaoról nem is beszéltünk.
Pekingben és bármelyik kínai nagyvárosban teljesen megszokott látvány az ide oda cikázó robogós futárok látványa, a kék, sárga és zöld csomagpontátvevő helyek minden méteren, ahogy az is, hogy a zártkapus lakáskomplexumok előtt az utcán szinte már zsibvásárt megszégyenítő mennyiségű termék hever a bútortól egészen az elektronikai cikkekig. Miközben a nyugatot éppen meghódítja a kínai rendelő oldal a Temu, itt már évek óta fogalom a Taobao, ahonnan valóban – szleggel kifejezve – mindent is lehet rendelni. Az itt élő emberek pedig rendelnek is, nem kis mennyiségben. A nagy nyugati márkáktól egészen a komikusnak ható kütyükig mindent megtalál az ember, a kényelemért pedig errefelé nem számolnak fel rendszerhasználati díjat és különböző bújtatott felárakat.
Habár a koronavírus-járvány elképesztő lendületet adott a házhoz szállításnak, vannak még azért klasszikus értelemben vett plázák és bolhapiacok is, amelyek inkább amolyan szociális hétvégi programként funkcionálnak. Utóbbiak közül Pekingben érdemes kiemelni a Panjiayuan piacot, amely leginkább a békebeli, Verseny utcai bolhapiacra emlékeztetett. Elképesztő mennyiségű árus, akik a gyöngyöktől, kalligrafikus ecsetektől, régiségektől kezdve mindent árulnak. Sőt, ha valaki arra vágyik, még a kertjét is berendezheti, hiszen a hátsó szekcióban szobrok és díszes oszlopok egész tárháza sorakozik, habár a házhoz szállítást ebben az esetben egész biztosan nem ingyen végzik. Aki ide látogatna, annak azonban egy dolgot mindenképp érdemes észben tartania – mint minden bolhapiacon –, alkudni nem csak szabad, de kötelező is.
Forrás: MagyarHírlap