Kína megtiltotta légitársaságainak a Boeing repülőgépek átvételét az USA-val folytatott kereskedelmi háború újabb lépéseként – közölte a Bloomberg.
Peking emellett arra utasította a kínai légitársaságokat, hogy
függesszék fel a repülőgépekhez kapcsolódó berendezések és alkatrészek vásárlását amerikai cégektől.
Az utasítás azt követően érkezett, hogy Kína a hétvégén 125%-os megtorló vámokat jelentett be az amerikai árukra. Ezek a vámok önmagukban is több mint kétszeresére emelték volna az amerikai gyártású repülőgépek és alkatrészek költségeit, ami gyakorlatilag lehetetlenné tette volna a kínai légitársaságok számára a Boeing gépek átvételét.
A kínai kormány emellett fontolgatja, hogy segítséget nyújt azoknak a légitársaságoknak, amelyek Boeing gépeket lízingelnek és most magasabb költségekkel szembesülnek.
A világ két legnagyobb gazdasága közötti gyorsan eszkalálódó vita közepén a Boeing különösen nehéz helyzetbe került, bár a helyzet változékony.
Az Aviation Flights Group adatai szerint körülbelül 10 Boeing 737 Max repülőgép áll készen arra, hogy kínai légitársaságok flottáiba kerüljön, köztük kettő-kettő a China Southern Airlines, az Air China és a Xiamen Airlines számára. A gépek egy része a Boeing seattle-i gyára közelében parkol, míg mások a kelet-kínai Csousanban lévő befejező központban vannak.
Egyes források szerint azok a repülőgépek, amelyeknél a szállítási dokumentáció és a fizetés a Kína által április 11-én bejelentett és április 12-én hatályba lépett kölcsönös vámok előtt megtörtént, esetenként egyedi elbírálás alapján még bekerülhetnek Kínába. A múlt héten a Bloomberg arról számolt be, hogy a Juneyao Airlines elhalasztotta egy Boeing 787-9 Dreamliner repülőgép átvételét, amelyet körülbelül három hét múlva kellett volna megkapnia.
A Boeing számára ez újabb visszaesést jelent a repülőgép-értékesítés egyik legnagyobb piacán: előrejelzések szerint Kína a következő két évtizedben a globális repülőgép-kereslet 20%-át fogja kitenni, és 2018-ban a Boeing termelésének közel negyede ide irányult. Az amerikai repülőgépgyártó azonban a kereskedelmi feszültségek és saját problémái miatt az utóbbi években nem jelentett be jelentős megrendelést Kínában.
Kína volt az első, amely 2019-ben két halálos baleset után földre kényszerítette a 737 Max gépeket. A Biden- és az első Trump-adminisztrációval folytatott kereskedelmi viták szintén hozzájárultak ahhoz, hogy a kínai megrendelések az európai Airbus felé tolódtak. 2024-ben pedig a Boeing minőségi válsággal szembesült, amikor januárban egy ajtódugó kirepült repülés közben.
A patthelyzet azt is aláhúzza, hogy Kína továbbra is függ a külföldi beszállítóktól az utasszállító repülőgépek terén, hogy kielégítse a lakosság légi utazás iránti igényét. Bár az Airbus a fontosabb beszállító, és a kínai légitársaságok a hazai gyártású Comac C919-re számítanak a keskenytörzsű igényeik kiegészítésére, a légitársaságok flottáiban még mindig több száz Boeing repülőgép van, amelyek karbantartást, javítást és cserét igényelnek.
A Boeingnek még számos kész repülőgépe van készleten, amelyeket eredetileg kínai légitársaságoknak szántak. Az amerikai repülőgépgyártó figyelmeztetett, hogy az eszkalálódó kereskedelmi vita az ellátási láncokat is károsíthatja, amelyek a világjárvány miatt súlyosan megterheltek voltak, és csak nemrég mutattak jeleket a normalizálódásra.
A hír hatására a Boeing részvényei kedd délután mintegy 3,4 százalékos mínuszban nyithatnak az előzetes piaci adatok szerint.
Forrás: Portfolio