Az Európai Unió tagállamai között egyre nagyobb a bizonytalanság, hogy támogassák-e a Kínában gyártott elektromos járművekre kivetett további vámokat. Brüsszelnek komoly kihívást jelent, hogy támogatást szerezzen eddigi legnagyobb kereskedelmi döntéséhez, mivel Peking széles körű megtorlással fenyegetőzik.
Németország, amelynek autógyártói tavaly eladásaik egyharmadát Kínában bonyolították le, egy kormányzati forrás szerint meg akarják akadályozni, hogy az Európai Bizottság vámokat vessen ki a kínai elektromos autókra. Ezzel szemben Franciaország a leghatározottabb támogatók közé tartozik.
A Reuters által végzett nem hivatalos felmérés szerint azonban az uniós országok többsége még mindig mérlegeli a kereskedelmi vita kiéleződésének előnyeit és hátrányait. A kérdésről a következő hetekben tanácsadói szavazás keretében fognak dönteni a tagállamok.
A blokk csütörtökön fogja megerősíteni az olyan kínai márkákra, mint a BYD, a Geely és a SAIC, valamint a Tesla, a BMW és más nyugati autógyártók Kínában gyártott modelljeire kivetett akár 37,6%-os ideiglenes vámokat.
„Európának meg kell védenie magát, ha vállalatainknak kárt okoznak, és nem egyenlő feltételek mellett versenyeznek” – közölte a spanyol gazdasági minisztérium.
Csehország, Görögország, Írország és Lengyelország azonban még mindig tárgyal a kérdésről – közölték hivatalos és kormányzati források –, míg Belgiumban ügyvezető kormány van, Hollandiában pedig csak most alakult meg az új kabinet. Míg az eddigi hírek szerint Magyarország ellenzi a vámokat Berlinnel és Stockholmmal szövetségben.
Németország hangsúlyozta, hogy tárgyalásos megoldásra van szükség Pekinggel. Autógyártói szerint a vámok rossz megközelítést jelentenek.
Peking megtorlásképpen további vámokat vethet ki az EU-ból érkező konyak-, sertéshús- és luxusautó-exportokra.
Az Európai Bizottság szerint a vámokra azért van szükség, hogy ellensúlyozzák az olcsó hitelekből, állami támogatásokból, adókedvezményekből és nyersanyagokból származó kínai támogatásokat.
Forrás: Portfolio