Tíz előrejelzés, mi várható a kínai autópiacon

2025 izgalmas változásokat hozhat a kínai autópiacon, amely továbbra is a világ legnagyobb és legdinamikusabban fejlődő autóipari szektora. Az új energia járművek (NEV) térnyerése, céges összeolvadások, autonóm vezetési technológiák és szilárdtest-akkumulátorok megjelenése mind hozzájárulnak a piac átalakulásához.

1. Növekvő csődök száma

A kínai új energia járművek (NEV) piacán zajló árháború és a BYD dominanciája miatt a startup cégek körülbelül egyharmada csődbe fog menni. Az olyan vállalatok, mint a Neta, várhatóan 2025 első felében buknak el. Ez a trend már 2024-ben elkezdődött, amikor olyan cégek omlottak össze, mint a Jiyue és a HiPhi.

2. Elektromos autók térnyerése

2025-ben az új energia járművek (NEV) piaci részesedése 55-60 százalék között lesz. Bár az év első hónapjaiban, különösen a január 29-i kínai újév miatt, az eladások visszaeshetnek, a második negyedévtől kezdve gyors növekedés várható. Az év második felében az eladások tovább gyorsulnak, és bár egyes hónapokban az arány 50 százalék alá eshet, az éves tendencia növekvő lesz.

3. SAIC túlélési kísérlete

Az SAIC Motor nehéz helyzete miatt várhatóan új felvásárlásokkal próbálja majd megerősíteni pozícióját. A General Motors-szal és a Volkswagennel közös vállalkozásaik eladásai hanyatlóban vannak, míg saját márkáinál szintén csökkenő számokat regisztrálnak. Az SAIC valószínűleg egy sikeres új belépőt, például az Xpenget próbálja majd megszerezni, amelyben már a Volkswagen is részesedéssel bír.

4. Állami vállalatok összeolvadása

Néhány gyengélkedő állami tulajdonú vállalat (SOE), például az FAW, a Dongfeng, a BAIC vagy a GAC, kényszerű összeolvadás elé nézhet. Az FAW és a BAIC közötti egyesülés a legvalószínűbb, amely segíthetne a két vállalatnak kezelni az eladásaik csökkenését és az új energia járművekkel kapcsolatos kihívásaikat.

5. Közös vállalkozások megszűnése

Legalább három közös vállalkozás (JV) fog megszűnni 2025-ben. A legesélyesebb jelöltek közé tartozik a Hyundai, a Jaguar Land Rover, a Ford és a General Motors. Ezeknek a márkáknak az új energia járművekre való átállása lassabb, mint a kínai márkáké, ami súlyos helyzetet eredményez számukra.

6. Kínai elektromosautó-technológia adaptálása

Legalább egy márka elkezdi használni a kínai CATL Bedrock alvázát vagy a Huawei HarmonyOS és Qiankun ADAS rendszerét, hogy versenyképes NEV-modelleket kínáljon. A CATL Bedrock rendszert alkalmazó modellek valószínűleg exporttermékekké is válhatnak.

7. A Lexus gyárat épít Sanghajban

A Lexus bejelenti és megkezdi egy sanghaji gyár építését, amely hasonló lesz a Tesla teljesen tulajdonolt létesítményéhez. Az új gyár kapacitásának legalább felét exportra fogják használni.

8. Eladások növekedése

2025-ben Kínában az autóeladások elérik a 30 milliót, és az ország továbbra is a világ legnagyobb autóexportőre marad, 6,5 millió eladott járművel. A BYD marad a piacvezető 6 millió eladott autóval. Az Xpeng 400.000 feletti eladást érhet el, míg a Nio valószínűleg ismét alulmúlja az elvárásokat, de profitabilitása javul az ET9 modellnek köszönhetően. A Li Auto körülbelül 600.000 autót adhat el, a Xiaomi pedig megduplázhatja értékesítéseit, és 350.000 feletti eladást érhet el.

9. Szilárdtest-akkumulátor megjelenése

2025 végén egy kínai márka, például az MG, a GAC vagy a Chery, bejelenti egy 2026-ban érkező, szilárdtest-akkumulátorral szerelt modelljét. A bemutatóra valószínűleg a 2025-ös Guangzhou Autószalonon kerül sor, vagy már áprilisban, a Sanghaji Autószalonon.

10. Az autonóm vezetés előretörése

Több kínai ADAS rendszer bejelenti, hogy teljes parkolótól parkolóig tartó autonóm vezetést kínál, emberi beavatkozás nélkül. Az Xpeng vagy a Huawei lehet az első, amely ezt a képességet bevezeti, de az év végére több vállalat is hasonló technológiával állhat elő – írja előrejelzésében a carnewschina.com.

Forrás: Autopro