Spanyolország is Magyarország mellé állt a kínai kereskedelem kérdésében, sőt: az EU-t is felszólította erre

A spanyol miniszterelnök szerint nincs szükségünk újabb háborúra, jelen esetben egy kereskedelmi háborúra.

Pedro Sánchez spanyol miniszterelnök nyilvánosan felszólította az Európai Bizottságot és az Európai Unió többi 26 tagállamát, hogy „gondolják át” a Kínában gyártott elektromos járművekre kivetni tervezett importvámokat. Ezzel rámutatott a politikai megosztottságra egy olyan kulcsfontosságú szavazás előtt, amely a vámokat legalább öt évre bevezetné.

A vámok célja, hogy ellensúlyozzák a kínai állami támogatásokat, amelyek mesterségesen csökkentik az elektromos járművek költségeit. A Bizottság több hónapos vizsgálat után megállapította, hogy a támogatások az ellátási lánc minden szintjén jelen vannak, és az európai versenytársakat komoly gazdasági veszteségek fenyegetik. Brüsszel ezért 7,8%-tól 35,3%-ig terjedő kiegészítő vámokat javasolt, amelyek a jelenlegi 10%-os vámtételen felül lennének érvényesek. Céljuk egy tisztességesebb versenyfeltétel megteremtése a piacon.

Sánchez azonban nem biztos abban, hogy ez a legjobb megoldás, különösen, ha Kína válaszlépéseket tenne, például korlátozva a spanyol sertéshúsimportot, amely az ország számára létfontosságú ágazat. „Mindannyiunknak, beleértve a tagállamokat és a Bizottságot is, át kell gondolnunk ezt a helyzetet” – mondta Sánchez Sanghajban, hivatalos kínai látogatása során. Hozzátette: 

Nincs szükségünk újabb háborúra, jelen esetben egy kereskedelmi háborúra.

Sánchez szavai fontos fordulatot jelentenek, mivel Spanyolország korábban támogatta a Bizottság irányvonalát. Az ország várhatóan a vámtarifák mellett fog szavazni, bár a végleges szavazás november előtt esedékes. A vámtarifák kérdése az EU eltökéltségének próbája Kína tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatával szemben. 

Franciaország és Olaszország támogatja a vámokat, míg Magyarország ellene van, és Németország is nyomás alatt áll.

A lap szerint Kínát azzal vádolják, hogy az „oszd meg és uralkodj” stratégiát alkalmazza az EU tagállamaival szemben, és megpróbálja szétzilálni a közös döntéseket. A kínai vezetés egyik prioritása az elektromos járműiparban a világelsőség megszerzése, amelyet jelentős állami támogatásokkal segítenek.

Forrás: Mandiner