Senkinek nem lenne jó egy EU-Kína kereskedelmi háború

A közelmúlt egyértelműen az Európai Unió és Kína közötti gazdasági viszony elmérgesedését hozta, a vita középpontjában a kínai elektromos autókra kivetetett EU-s védővámok állnak. Elemzők szerint egyértelmű, hogy egyik félnek sem érdeke a konfliktus elmérgesedése.Hirdetés

A kínai elektromos járművek behozatalára vonatkozó, akár 45,3 százalékot is elérő új uniós vámok a múlt héten léptek életbe, egy egyéves nyomozást követően. A védővámok kérdése megosztotta az uniót, és kínai ellenlépéseket váltott ki. Brüsszel fenntartja, hogy Peking tisztességtelen támogatásokat nyújt autóiparának, és nem fogadja el Kína minimális importárakra tett ellenajánlatát. Peking válaszul az európai sertéshús- és tejiparra vonatkozó vizsgálatokat indított, és korlátozásokat vezetett be a brandy-behozatalra.

A szalagcímek mögött azonban bonyolultabb tárgyalások húzódnak meg. Az utóbbi hónapokban Peking hivatalos látogatók sorát fogadta az EU-ból és annak tagállamaiból.

„Nem vagyok túlságosan optimista, hogy a kínai fél bármilyen olyan ajánlattal fog előállni, amit az EU elfogadna” – mondta Max Zenglein, a berlini Merics Kína-tanulmányok intézetének vezető közgazdásza. „Biztos vagyok benne, hogy az egyes tagállamok törekednek majd arra, hogy bemutassák szándékukat vagy képességüket egy megállapodás elérésére” – tette hozzá.

Senkinek sem jó a kereskedelmi vita

Az amerikai elnökválasztás kimenetelét látva több, mint valószínű, hogy Washington fokozni fogja a kínai termékekre vonatkozó korlátozásait. Ennek tükrében Peking aggódik, hogy az EU-val fennálló vita szélesebb körű károkat okozhat az EU-val fenntartott, tavaly 783 milliárd dollárt érő kereskedelmi kapcsolataiban. Az EU pedig tudatában van annak, hogy a vámok tovább mélyíthetik a tagállamok közötti megosztottságot. A blokk 27 tagállama közül 10 szavazott a vámokra, öt ellenezte, míg 12 tartózkodott. Európa legnagyobb gazdasága, Németország, a nemmel szavazók között volt.

Kínának érdeke a vita kordában tartása: gazdasága lassul, és piacot kell találnia elektromos járműveinek, hogy elkerülje a deflációs nyomást. Az összetett multilaterális tárgyalásokban jártas európai diplomaták szerint egyértelmű, hogy Peking el akarja kerülni a kereskedelmi háborút, de csak viszonylag későn kezdett tárgyalásokat Brüsszellel.

Jelenleg inkább az EU-nak jó a helyzet

Bár Kína és az EU is indított eljárást egymás ellen a Kereskedelmi Világszervezetnél, az ilyen jellegű döntőbíráskodás évekig is eltarthat.

„Kína intézkedései az EU brandy-, sertéshús- és tejtermékimportjára valószínűleg már beépültek a folyamatba” – mondta Noah Barkin, a Rhodium Group vezető tanácsadója. „Az EU számára győzelem lenne, ha Peking válaszlépéseit a brandy-, sertéshús- és tejtermékekre korlátozná, és mindkét fél a WTO-nál próbálná meg rendezni a vitát.”

Barkin figyelmeztetett, hogy egy kevésbé korlátozott válasz esetén Kína korlátozhatja az EU hozzáférését a zöldenergia-átmenethez szükséges kritikus nyersanyagokhoz.

Forrás: Autopro