Nem tartott sokáig: mégsem áll meg az árak zuhanása Kínában

Szinte még meg sem száradt a digitális tinta a cikkünkön, máris írhatjuk újra.

Ez minimum meglepő.

A szabály az szabály

Ahogy azt korábban megírtuk, a kínai autógyártók közül 16 a múlt héten aláírt egy megállapodást, amelynek célja az egymás alá vágó árverseny megállítása volt. A bejelentésnek persze volt előzménye is, hiszen a kínai autógyártók szövetsége (CAAM), már többször adott ki olyan közleményeket az elmúlt hónapokban, amelyek a szinte minden vállalatot érintő árháborút ostorozták. A legnagyobb bajban persze azok a gyártók voltak, amelyek még a magasabb árszinten is veszteségesek voltak.

A megállapodásnak négy pontja volt, de nyugodtan mondhatjuk, hogy a másik három inkább csak udvariaskodásnak számított, a legfontosabb, az első szólt arról, hogy a cégek vállalták, nem borítják fel a piacot irreális árazással.

Persze kétségeink eddig is voltak azt illetően, hogy ezt hogyan lehet majd ellenőrizni, betartatni, ki dönti el mi az irreális, ha mondjuk az egyik autógyártó olcsóbban tud termelni, és hogy ebbe az árengedmények mellett alkalmazott egyéb akciók, ajándékok hogyan számítanak bele. De most már nem kell ezen nagyon gondolkodni, mivel a CAAM visszavonta a megállapodás első pontját,   mégpedig arra hivatkozva, hogy rájöttek, az sérti a kínai versenyszabályokat.

Egy hasonló megállapodás természetesen határeset, könnyen felmerülhet a kartellgyanú. De azért ez nem ennyire fekete-fehér, hiszen nem az árak fixálásról, vagy arról állapodtak meg, hogy ilyen téren nem fognak versenyezni, csak a nehezen megfogható irreálisnak minősített árazástól akartak tartózkodni. Ez pedig nem teljesen példátlan a világban, több országban, így hazánkban is van még állami szabályozás is, amely tiltja a dömpingárak, vagy egyes terméke beszerzési ár alatti forgalmazását.

Az igazi kérdés így inkább az, hogy ennyire amatőrök voltak a szövetségnél, és nem néztek utána egy ilyen megállapodás jogi feltételeinek, vagy más okból táncoltak ki mögüle.

Az például számunkra nem volt teljesen tiszta, hogy ez a megállapodás mennyiben vonatkozott a részben külföldi tulajdonú vegyesvállalatokra. Az aláírók között volt például az FAW és a SAIC is, de vajon ez vonatkozott-e a FAW-VW és SAIC-VW leányvállatokra, amelyek az ID családot gyártják a helyi piacra. Ez már csak azért is jó kérdés, mert alig pár órával az újabb fejlemények után a Volkswagen masszív 22-23 százalékos kedvezményt jelentett be az ID.3, 15 százalékos árcsökkentést vezetett be az ID.4 modellek esetén, és 25 százalékkal vitte lejjebb a csak Kínában kapható ID.6 árait.

Forrás: Villanyautósok