A finomhangolt szén-dioxid-kereskedelmi szabályozás felgyorsítja Kína zöld átállását, a rendszert májusban vezetik be.
A kínai szén-dioxid-kibocsátáskereskedelmi rendszer fejlesztései felgyorsítják az ország zöldre való átállását, támogatva az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságra való átállást – írja a Hszinhua hírügynökség. Az ország januárban ideiglenes szabályozást adott ki a szén-dioxid-kibocsátás kereskedelméről, amely május 1-jén lép hatályba – mondta Zsao Jingmin ökológiai és környezetvédelmi miniszter egy sajtótájékoztatón. Jelentős mérföldkőnek nevezte, hogy megszületett a szabályozás, amely Kínában ezen a területen az első.
Csillagászati számok jellemzik a kínai szén-dioxid-kibocsátást
A szén-dioxid-kereskedelem lehetővé teszi a keresleti oldal számára a kibocsátáscsökkentési célok elérését, míg a kínálati oldal gazdasági előnyökhöz jut a szén-dioxid-kereskedelemben való részvételből. A kínai nemzeti piac a világ legnagyobb szén-dioxid-piacává vált, 2257 fő kibocsátót fed le, évi 5,1 milliárd tonna szén-dioxid-kibocsátással. Kereskedelmi volumene tavaly év végén 440 millió tonna volt, 24,9 milliárd jüan (mintegy 3,5 milliárd dollár) forgalma mellett.
Jóllehet zökkenőmentesen működik, Kína szén-dioxid-piaca még gyerekcipőben jár, és a releváns iparágak lefedettsége és a piaci tranzakciók élénksége továbbra is fejlesztésre szorul – mondta Zsao Jingmin. A rendelet részletezi a mechanizmusokra vonatkozó szabályokat, szabványosítja a tranzakciókat, biztosítja az adatok minőségét, és erős jogi garanciát ad a kínai szén-dioxid-piac egészséges fejlődésére.
Egyelőre csak a hőerőművek
Zsang Jaobo, a kínai Igazságügyi Minisztérium egyik tisztviselője elmondta, hogy a szabályozás a teljes folyamatkezelést, a megfelelő rugalmasságot és a problémaorientált megközelítést tartalmazza. A jogszabályok fontos alapot jelentenek a szén-dioxid-piac működéséhez, ahogyan a vállalkozások kereskedelméhez és az illetékes kormányzati szervek munkájuk elvégzéséhez is – ez utóbbit már Zsang Csentől, a Kantoni Kibocsátás-tőzsde (angolul Guangzhou Emissions Exchange) tisztviselőjétől idézte a hírügynökség. A szakember úgy látja, hogy a kiforrott nemzetközi szén-dioxid-piacokhoz képest Kína szén-dioxid-kereskedelmi mechanizmusának legfelső szintű kialakítását, valamint az azt támogató fiskális és értékelési politikát még javítani kell. Ráadásul a helyi szén-dioxid-piacnak egyelőre csak hőerőművek a szereplői.
Kína szén-dioxid-kibocsátásáért elsősorban az energiatermelés, az acél, az építőanyagok, a színesfémek, a petrolkémia, a vegyipar, a papírgyártás és a légi közlekedés felel, ezek az ország teljes szén-dioxid-kibocsátásának a 75 százalékát teszik ki.
Csiszolni kell még a szabályozáson
A minisztérium 2023 júliusában indított közvélemény-kutatást arról a törvénytervezetről, amely az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának önkéntes csökkentésével összefüggő kereskedelmet szabályozná. A törvény az iparágak szélesebb körét ösztönzi, beleértve a megújuló energiát és az erdészeti szén-dioxid-elnyelőket. A kibocsátás csökkentése a piaci mechanizmusokon keresztül gazdasági megtérülést ígér annak érdekében, hogy a kibocsátó hozzájáruljon az ország szén-dioxid-kibocsátási céljainak eléréséhez.
Ugyanakkor a tőzsde említett tisztviselőjén túl iparági bennfentesek is úgy vélik, hogy a szén-dioxid-finanszírozási politikát finomítani kell, és javítani kell a releváns termékek fejlesztésén és innovációján. A Chuancai Securities kutatási jelentése szerint a rendelet ösztönzi a pénzügyi szolgáltatások kiterjesztését az alacsony szén-dioxid-kibocsátású átalakításra. A vállalkozásoknak meg kell ragadniuk a lehetőségeket releváns pénzügyi termékek fejlesztésére a széneszközök hatékony aktiválása érdekében.
Forrás: vg