Kínában szabályozni kezdik a mesterséges intelligenciákat

Az átfogó szabályok az árak meghatározására, a keresési eredmények ellenőrzésére, a videók ajánlására és a tartalom szűrésére szolgáló algoritmusokra terjednek ki.

person carrying umbrellas

Kína betiltja az algoritmikus diszkriminációt, ami a világ talán legambiciózusabb erőfeszítése a mesterséges intelligencia szabályozására. A szabályok értelmében a vállalatoknak tilos lesz személyes adatokat felhasználni arra, hogy a felhasználóknak különböző árakat kínáljanak egy termék vagy szolgáltatás áráért. Az átfogó szabályok olyan algoritmusokra vonatkoznak, amelyek árakat határoznak meg, keresési eredményeket ellenőriznek, videókat ajánlanak és tartalmakat szűrnek.

Az Internet Information Service Algorithmic Recommendation Management Provisions néven ismert szabályozást a Kínai Kibertér Adminisztráció (Cyberspace Administration of China) dolgozta ki, egy olyan nagyhatalmú szerv, amely a kiberbiztonság, az internetes cenzúra és az e-kereskedelem szabályait érvényesíti. Többek között tiltják a hamis fiókokat, a forgalmi számok manipulálását és a függőséget okozó tartalmak népszerűsítését. Emellett védelmet nyújtanak a kézbesítők, a fuvarozók és más alkalmi munkát végzők számára is.

 

A szabályokat megszegő vállalatok pénzbírságra számíthatnak, eltilthatják őket új felhasználók felvételétől, visszavonhatják a működési engedélyüket, illetve weboldalukat vagy alkalmazásukat bezárhatják. Az új szabályozás egyes elemeit nehéznek vagy lehetetlennek bizonyulhat betartatni. Technikailag kihívást jelenthet például egy olyan algoritmus viselkedésének ellenőrzése, amely az új inputok miatt folyamatosan változik.

Úgy tűnik azonban, hogy a kínai közvélemény nagyrészt támogatja azokat az intézkedéseket, amelyek célja a nagy technológiai platformok hatalmának megfékezése, amelyek szolgáltatásait nap mint nap használják. Lillian Li, a Chinese Characteristics című kínai technológiai kiadvány alapítója a technológiai vállalatokkal kapcsolatos közhangulatot a nyugatiak Facebook vagy Google iránti ambivalenciájához hasonlítja, amelyek nagy kényelmet kínálnak a felhasználók személyes adatainak árán.

Forrás: Hamu és gyémánt