Kína váratlanul bemutatta a „Concorde-verő” szuperszonikus repülőjét

Kína is beszállt a szuperszonikus repülőgépek piacára: a tervek szerint a C949 elnevezésű gép 1,5-szer nagyobb hatótávval rendelkezne, mint a Concorde, emellett zajkibocsátása is jelentősen alacsonyabb lesz legismertebb szuperszonikus társáénál. 

Legutóbb a Boom Supersonic XB-1 névre keresztelt kísérleti repülőgépe ért el történelmi mérföldkövet,  amikor a 12. tesztrepülése alatt sikerült átlépnie a hangsebességet. Most egy kínai gyártó, a Comac mutatta be a C949 szuperszonikus utasszállító első részleteit, amivel újradefiniálnák a világ légi közlekedését. 

A gyártó szerint gépük a Concorde-nál 1,5-szer nagyobb hatótáv elérésére lenne képes, mi több, a kínai gép várhatóan 95 százalékkal csendesebb is lenne, mint elődje.

Ez azt jelenti, hogy a hangsebességnél gyorsabbak közlekedő C949 képes lenne egyetlen tankolással 11 ezer kilométert megtenni, tehát közel 3800 kilométerrel többet, mint a Concorde. Gyakorlati oldalról nézve így a gép leszállás nélkül tudná megtenni az Egyesült Királyság és Malajzia közti távot.

A szuperszonikus repülés alapvetően hangos robajokkal jár, amit a hirtelen nyomásváltozás okoz. Habár ez a hangsebesség átlépése miatt a repülőgépben nem hallatszik, kívülről már más a helyet – a Concorde éppen ezért nem repülhetett szárazföld felett. A C949 törzsét viszont úgy alakítanák ki, hogy tompítson a hangrobbanáson, azonban ez azzal jár, hogy a gép lassabb is lesz, mint elődje.

A Telegraph szerint a gép 168 férőhelyes lesz, és várhatóan 1,6 Mach sebességgel, tudna száguldani, szemben a Concorde-dal, aminek csúcssebessége a 2,2 Mach-ot is elérte. Ez persze közel sem jelenti azt, hogy lassú lenne a C949: a gép még így is mindösszesen 5 óra alatt tudna eljutni Sanghajból Los Angelesbe.

Forrás: Drive