A Kínai Autógyártók Szövetsége (CAAM) augusztus 21-én határozottan bírálta, hogy az Európai Bizottság jelentős importvámmal sújtotta a kínai elektromos járművek importját.
Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, július elején az Európai Bizottság 37,6 százalékig terjedő ideiglenes vámot vetett ki a Kínából származó, kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos járművek behozatalára.
A CAAM augusztus 21-ei közleménye szerint a megállapított rendkívül magas vámok jelentős kockázatokat és bizonytalanságokat jelentenek az Európában működő és beruházó kínai vállalatok számára. A szervezet figyelmeztetett, hogy az ilyen intézkedések súlyosan érinthetik az EU autóiparát, a foglalkoztatást, valamint a zöld és fenntartható fejlődést célzó erőfeszítéseket az övezetben.
A kínai kereskedelmi minisztérium szóvivője augusztus 20-án azt mondta, hogy minden szükséges intézkedést megtesznek a kínai vállalatok törvényes jogainak és érdekeinek védelme érdekében az EU lépéseire válaszul.
Túlzott állami támogatás
Az uniós intézmény tavaly október elején indított szubvencióellenes vizsgálatot a tisztán elektromos autók behozatalával kapcsolatban, arra keresve a választ, hogy értékláncok részesülnek-e illegális támogatásban, és hogy ez a támogatás okozhat-e gazdasági kárt az uniós elektromosautó-gyártóknak. A vizsgálat alapján a bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a kínai elektromosautó-gyártók tisztességtelen támogatásban részesülnek, ami gazdasági kárral fenyegeti az uniós cégeket.
Az Európai Bizottság által kivetett ideiglenes vámok célja, hogy megakadályozza az olcsó, kínai állami támogatással gyártott elektromos járművek EU-ba irányuló dömpingjét. Az ideiglenes vámok 2024. július 5-től léptek hatályba, legfeljebb négy hónapra. Ezen idő alatt az uniós tagállamoknak szavazniuk kell a végleges vámokról. A határozat elfogadása esetén a vámok öt évig érvényesek.
Aki együttműködik, az jobban jár
A bizottság három kínai gyártóra egyedi vámot vezetett be, amelynek mértékét egy augusztus 20-ai bejelentés szerint azonban némileg csökkentették: a BYD 17,4 százalékos vámját 17 százalékra, a Geely-ét 19,9 százalékról 19,3 százalékra, a SAIC esetében pedig 37,6 százalékról 36,3 százalékra.
Más elektromosjármű-gyártásban érdekelt kínai vállalatokra, amelyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 20,8 százalékos vám vonatkozik. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 37,6 százalék vámot kell alkalmazni. A Tesla kínai gyárából származó elektromos autókra várhatóan csak 9 százalékos lesz a védővám, de csökkenhet a vám a VW Csoport és a BMW autói esetében is.
Forrás: Autopro