Csak az tűnik biztosnak, hogy a pénteken elfogadott formájában öt évre lefixált uniós büntetővámok szavatossága idő előtt lejár. A kínai és az uniós szakértők új szisztémán dolgoznak, amely nem az autó gyártója, hanem a jármű tulajdonságai alapján állapítja meg a vámokat. Ez a kisebb autók gyártóinak kedvezhet.
Kína határozottan ellenzi az elektromos autóira kivetett uniós büntetővámokat, és a konfliktus tárgyalásos úton történő rendezését sürgeti, bízva a EU kompromisszumkészségében, és érzékelve az Európai Bizottság ebbéli szándékát. Erről a kínai kereskedelmi minisztérium szóvivője beszélt egy hétvégi sajtótájékoztatón.
Mint mondta, az akár 45 százalékig terjedő, hivatalosan kiegészítő vámnak nevezett teher novemberi hatályú véglegesítése – amely a gyakorlatban csak öt évre szól –, nem tisztességes, észszerűtlen, és olyan protekcionista lépésnek tekintendő, amely a kínai elektromosautó-gyártókat hátrányos helyzetbe hozza.
Kína a szóvivő szerint e téren a szabad verseny feltétlen híve, s álláspontja szerint nem a bürokráciának, hanem az innovációnak és a termékek minőségének kell döntenie arról, hogy a piac végül kinek kedvez.
Érdekes körülmény, hogy a világ széntüzelési áramtermelő kapacitásának több mint a felével „büszkélkedő” Kína a klímaváltozás elleni harc úttörőjeként tekint magára, úgy is, mint a globális felmelegedés elleni küzdelem, a zéró szennyezőanyag-kibocsátás egyik nélkülözhetetlen eszköze, az elektromos autók legnagyobb gyártója.
A szaktárca szerint a döntés globális mellékhatásokkal jár, s nem Kína és az EU belügye, mivel lassítja a klímacélok elérését.
Az kétségtelen, hogy a hagyományos európai autógyártók későn ébredtek, az elektromos átállás szükségszerűségét nem vették elég komolyan, s most, amikor az uniós klímacélok elérése érdekében éppenséggel fel kellene pörgetni az elektromos autók gyártását, lemaradásban vannak. (Persze a kereslet megtorpanása és a profitcélok eróziója sem ösztönzi őket ebben.)
Gondjaikat tetézi, hogy időközben a kibocsátási paramétereket az EU folyamatosan szigorítja, s aki ennek nem tud megfelelni, azt súlyos bírsággal sújtja. A kínai villanyautók importja előtti akadályok elbontása kétségtelenül tovább rontaná piaci pozíciójukat.
Hogy a kereskedelmi tárca szóvivője által a globális, elfogadott játékszabályok felrúgásaként értelmezett pénteki uniós döntés a vámok véglegesítéséről mennyire tekinthető súlyosan jogsértőnek, azt majd a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) dönti el – amennyiben a kínai fél a testülethez fordul. Erről egyelőre konkrét döntés nincs, de ha a háttérben gőzerővel folyó tárgyalások megfeneklenek, akkor már nem sokat kell erre várni.
Mindenki a tárgyalásos megoldást keresi
A felek közötti egyeztetések hétfőn újraindulnak, s olyan megállapodás elérése a cél, amely a WTO szabályainak megfelel, miközben a kínai versenytorzító állami támogatások negatív piaci hatásait is „beárazza” – jelezte az Európai Bizottság. Az egyeztetések a kiegészítő vámok júliusi – előzetes – hatályba léptetése óta tartanak, s azokon a kínai fél a szóvivő szerint maximális rugalmasságról, nyitottságról és együttműködő készségről tett tanúbizonyságot.
Vang Ventao kínai kereskedelmi miniszter és Valdis Dombrovskis uniós kereskedelmi biztos szeptember 19-én olyan szisztéma kidolgozásában egyezett meg, amely a WTO-kompatibilis, és nem gyártó- hanem járműspecifikusan állapítanák meg a vámok minimális mértékét. Ilyen például
- a jármű mérete,
- az akkumulátorcsomag nagysága,
- a motor teljesítménye
- és a hatótávolság.
Ami a gyakorlatot illeti, most az unióba július óta behozott kínai elektromos autók után megállapított kiegészítő vám megfizetése következik az importőrök részéről, mivel az csak a vámok véglegesítéskor válik esedékessé, addig bankgarancia felmutatásával hozhatták be és értékesíthették a járműveket.
A pénteki vámdöntést Bulgária, Dánia, a balti államok, Franciaország, Görögország, Hollandia, Írország, Olaszország és Lengyelország támogatta, miközben tizenketten tartózkodtak, s elsősorban a döntés legnagyobb uniós vesztesének számító német autóiparhoz szorosan kötődő országok ellenezték, így
- Magyarország,
- Szlovákia,
- Németország.
Plusz Szlovénia és Málta. Szlovéniában a német autógyártók nem képviseltetik magukat, csak Renault van jelen egy kisebb, 1400 fős összeszerelő üzemmel, a franciák pedig élesen ellenzik az Európába irányuló kínai villanyautó-dömpinget. A szlovénok viszont beszállítói oldalon rendkívül erősek, exportjuk ötödét, GDP-jük tizedét az autóipar adja. Málta egyéb okokból szavazott nemmel.
Szakértők rámutatnak, hogy kulcsfontosságú a kereskedelmi háború elkerülése Kínával, abból az EU nem tud jól kijönni, a távol-keleti ország pedig eleve több aduval rendelkezik, mint az európai közösség, s tud olyan ellencsapásokat hozni, amelyekkel a „vámbarát” tagállamok tyúkszemére tapos.
Forrás: VG