Tavaly már volt egy ideiglenes trónfosztás, amit a Tesla még korrigálni tudott. Az elemzők szerint az idén a kínai BYD évekre elveszi Elon Musk cégétől a „legtöbb eladott elektromos autó” fényesen csillogó koronáját.
A Bloomberg elemzői szerint az éppen a magyarországi gyárát építő BYD az idén hosszabb távra veheti át a Teslától a világ legnagyobb autógyártója címet. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy míg globálisan (elsősorban Európában és az Egyesült Államokban) lassul az elektromos autók piaca, addig Kínában éppen az ellenkezője történik – márpedig hazai pályán a BYD verhetetlen. A lassulás időbeli elhúzódását senki nem tippelte meg előre: maga a Bloomberg januárban még azt prognosztizálta, hogy a Tesla évekig a BYD előtt marad még az eladott járművek számát illetően. Bár a tavalyi utolsó negyedévben a kínai vállalat átvette a vezetést, Musk vállalatának sikerült a trónt visszaszereznie, ám a jelek szerint ez a győzelem csak rövid ideig tartotta a csúcson.
Romló eladási mutatók
A Tesla a napokban jelentette be az eladási számait, amelyek Musk szempontjából mindenképpen kiábrándítóak: a vállalat zsinórban a negyedik negyedévben marad el a várt mutatóitól és nyereségétől, és máris biztos, hogy idén messze alulmúlja majd a tavalyi 1,8 milliós eladott példányszámot. A vállalat már nem is erőlködik azon, hogy optimista előrejelzéseket produkáljon: hivatalosan is elismerte, hogy 2024-ben alacsony növekedésre számít.
A Tesla mélyrepülése az egész elektromos autóipari ágra jellemző, veszélybe sodorva azt az ambiciózus tervet, amelynek értelmében 2030-ra az újonnan gyártott járművek 80 százaléka már elektromos lesz. Musk most a már sokszor beharangozott, olcsó és hatalmas mennyiségben gyártott Model 2 piacra dobásában bízik, amelynek eladási számait 2027-re 2,7 millióra lőtte be. Az évi 50 százalékos növekedési célt mindenesetre alaposan át kell gondolnia.
A kínai repülés
A BYD jelenlegi szárnyalásának fenntartásához ugyanakkor nagyon komoly kereskedelempolitikai tárgyalások kellenek. Az Egyesült Államok a közelmúltban 100 százalékos extravámmal sújtotta a kínai elektromos autók behozatalát, Brüsszel pedig márkára bontva vezetett be kisebb összegű és differenciált, de hasonló intézkedéseket. A kínai óriás jelenlegi diadalát a belső fogyasztás, illetve a feltörekvő országok megrendelései okozzák, ugyanakkor amennyiben elvágják az EU-s és az amerikai terjeszkedéstől, a lendület lassan el fog fogyni.
Európa esetében éppen időben lépett a Szeged melletti gyár építésével, az extravámok ugyanis a helyszínen gyártott járművek esetében természetesen nem lesznek érvényesek.
Nem szabad elfeledni azt sem, hogy az öldöklő küzdelem nemcsak globálisan, de Kínán belül is zajlik. Az árháború kirobbanása olyan pusztító folyamatokat indít el, amelyek a piac farkastörvényei szerint szó szerint kivégzik majd azokat a vállalatokat, amelyek nem tudják áraikat a konkurens cégekhez hasonlóan lejjebb nyomni. Azzal ugyanakkor maguk a kínai gyártók is tisztában vannak, hogy ez az árháború hosszabb távon fenntarthatatlan, az iparágnak pedig többet árt majd, mind használ.
Ettől függetlenül a Tesla lenyomásával a BYD az előrejelzések szerint nagyjából 2027-ig meg tudja tartani piacvezető helyét, mielőtt egy évvel később az amerikai vállalat visszaszerzi tőle a koronát, a harmadik helyen álló VW pedig lassan felzárkózik mögéjük.
Ami a vállalatok értékét illeti, ott továbbra is a Tesla a listavezető, és ez a tény valószínűleg így is marad. Musk cége jelenleg 786 milliárd dollárra van beárazva – a BYD 100 milliárd dolláros értékével szemben.
Forrás: makronom