Élesben indul Kínában a légitaxizás

A technológiai forradalom újabb mérföldkőhöz érkezett. Kínában elstartolhat az EHang drónszolgáltatása, az első hatósági engedéllyel is rendelkező eVTOL két utassal emelkedhet a magasba egy kis kantoni vagy hefeji városnézésre.

Elsőként kapta meg Kínában a hivatalos légügyi bizonyítványokat az EHang elektrokoptere (eVTOL), egyszersmind meg is kezdheti Kantonban és Hefejben a kereskedelmi-turisztikai szolgáltatásokat. 

A helyből fel- és leszállni képes elektromos légi jármű üzemeltetői,

  • a Guangdong (Kanton) EHang General Aviation
  • és a Hefei HeYi Aviation,

így már szabadon hirdethetik fizetős városnéző vagy egyéb szolgáltatásaikat, miután az Ehang EH216-S modellje minden hatósági kritériumnak megfelelt. 

Kínában indulhat a sétarepülőzés 

Az eVTOL egyébként pilótamentes, távirányítással és automatikus beállításokkal is képes elvégezni a feladatát, de a kezdetekben a biztonságérzet kedvéért várhatóan képzett „sofőrökkel” végzik a sétarepüléseket. Később az ingázást is felveszik szolgáltatásaik körébe. 

Az EHang lett a világ első eVTOL-vállalata, amely üzleti tevékenységet folytathat, ez fontos lépést jelent a kis magasságú, ember által kontrollált repülési szolgáltatások felé

– áll a sajtóközleményükben.
A CITIC Securities értékelése szerint ez nem is csak egy fontos lépés, hanem egyenesen mérföldkő az alacsony tengerszint feletti légi szolgáltatások területén. Nulláról egyre jutottak – írják, hozzátéve, hogy eddig nem látott fejlődési irányokat, lehetőségeket teremt az EHang. 

Ez a cég az egyik legkorábban elindult eVTOL-gyártó Kínában, s már árlistája is van: 

aki ilyen légi eszközt szeretne parkoltatni a birtokán, annak 330 ezer dollárt kell letennie az asztalra. 

Igaz, ezt még tavaly februárban írták, azóta, főleg az engedélyek megszerzésével, az árszínvonaluk is emelkedhetett.

A kétszemélyes EH216-S mozgásához szilárdtest-akkumulátorok szolgáltatják az energiát, túl sok terhet azért nem cipelhet magával a szerkezet, legfeljebb 650 kilogramm lehet a felszálláskor a teljes tömege. 

Az EHang gépe 35 kilométerre is simán elrepteti két utasát / Fotó: AFP

A maximális repülési ideje 48 perc 10 másodperc volt, ennyi töltött a levegőben megszakítás nélkül egy feltöltéssel egy tavaly novemberi teszten. Ha egyébként az akkumulátorok túl alacsony szintre merülnek, az automatika egyedül is képes lehozni a földre a 16 propelleres eVTOL-t.

A specifikációk a gyártó adatai szerint a következők:

  • repülési magasság maximuma: 3000 méter
  • sebessége 100 kilométer/óra,
  • maximális sebessége 130 kilométer/óra,
  • hatótávja 35 kilométer,
  • repülési ideje minimum 21 perc,
  • akkumulátor feltöltési ideje 120 perc,
  • terhelhetősége 120 kilogramm

Öntik a milliárdokat a légiipar infrastruktúrájába

Kanton egyébként 2027-ig mintegy 500 milliárd forintnyi összeget fektet a futurisztikus, de immár egyre közelebb lévő, úgynevezett alacsony magasságú gazdaságba, amely az eVTOL-iparágat is magában foglalja. Az összeget repülő autók, drónok és légitaxik infrastruktúrájának kiépítésére fordítják, például mintegy száz fel- és leszállási pontot építenek ki a metropoliszban. 

Peking a gazdaság felpörgetésének egyik eszközét látja az iparágban, s a 15 milliós Kanton ennek egyik központja lenne. A városban az EHang mellett működik még a repülő autóiról elhíresült Xpeng AeroHT is.

Forrás: vg