A gyenge gazdasági klímában felértékelődött az alacsony árakra fókuszáló Meituan üzleti modellje.
A 2010 óta működő Meituan közelmúltban mutatott jó teljesítménye kapcsán a Nikkei összeállítást közölt a kínai cég különlegesnek tekinthető hozzáállásáról az ételkiszállítási piacon. Az alig másfél évtized alatt gigantikussá növő startup úgy képes stabil kétszámjegyű növekedésre, hogy közben a kínai fogyasztók a borús gazdasági környezetben nagyon alaposan megfontolják költéseiket.
A vállalat a legutóbbi, június végével zárt negyedévében 6,1 milliárd, túlnyomórészt ételkiszállításos fuvart bonyolított le, ami számszerűleg 14, értékben pedig 13 százalékos éves növekedésnek felel meg. A cég Kína minden jelentősebb településén felbukkanó sárga futárjai összességében 3,2 milliárd dollárnak megfelelő forgalmat produkáltak.
Mindez hozzájárult a teljes vállalati bevétel növekedéséhez is, hiszen a Meituan célja, hogy a rendeléseket egyéb szolgáltatások (koncert és egyéb jegyek, utazások, biztosítások) értékesítésével kapcsolja össze. Utóbbiak természetesen lényegesen jobb nyereségmutatóval bírnak.
Többet kevesebbért
A Meituan-féle ételkiszállítások vonzereje nem csupán abban áll, hogy a cég nagyon rövid időn belül, 30 perc alatt ígéri a teljesítést. A takarékoskodó fogyasztók szemében legalább ekkora vonzerőt jelentenek a csoportos megrendelésekkel elérhető alacsony árak. A bő két évvel ezelőtt bevezetett modell lényege, hogy a vásárlók az alkalmazáson keresztül összeállhatnak egy adott fogás rendelésére, így a Meituannal szerződő éttermeknek jóval gazdaságosabbá válik azok előállítása.
Mindez elsőre elég nehézkesnek tűnik, ám a Kínában megszokott nagyságrendek itt támogatják a gyakorlati megvalósulást. A Nikkei cikke szerint ugyan a rendelések véglegesítésének ideje változó, de gyakran szó szerint mindössze néhány másodpercet kell várni arra, hogy összejöjjön a szükséges rendelési mennyiség. A jutalom pedig magáért beszél: a normál árakhoz képest akár feleannyiba kerülő fogások.
Algoritmusok és kemény fellépés
A Meituan által vállalt határidők betartásához és általában a hatékony működéséhez ellengedhetetlen a fejlett technológiai hátország. A céges rendszer algoritmusok segítségével fogja össze az egy környékről beérkező rendeléseket, optimalizálja a futárok útját stb. A vállalat évente már több mint 20 milliárd jüant, azaz közel 3 milliárd dollár fordít kutatás-fejlesztésre.
De a társaság sikerében szerepet játszatnak kevéssé pozitív elemek is. A japán gazdasági lapnak nyilatkozó egyik futár (a nagyjából 7,5 millióból) például a rendkívül alacsony bérezésre panaszkodott, ami ráadásul nem túl igazságos, mert megrendelésekhez és nem letudott címekhez kötődik.
A vállalatot a másik oldalról, az éttermek felől is redszeresen éri kritika, amiért nagyon magas jutalék ellenében hajlandóak csak partnerséget kínálni. A céget ráadásul a hatóságok 3,4 milliárd jüanra büntették, mert kiderült, hogy nyomást gyakorolt üzleti partnereire, hogy azok ne dolgozzanak a versenytársakkal.
Forrás: Bitport