BYD: a rekordok Kínában születnek – külföldön kipukkant a lufi

Odahaza egyeduralkodó ugyan a világ legnagyobb új generációs autógyártója, külföldön viszont kipukkadt a növekedése, nem utolsósorban az uniós büntetővámok következményeként. A BYD novemberben is átlépte a félmillió darabos értékesítési álomhatárt.

A BYD újabb havi értékesítési rekordot állított fel, de gyanítható, hogy a novemberben elért 506 804 darabos csúcs is kérészéletű lesz. Az egész éves, a négymilliót meghaladó eladási rekord pedig szintén borítékolható, hiszen december elején már 3 757 336 eladott autónál jártak, ami 40 százalékos éves növekményt takar. 

BYD delivers first electric bus to US state of New Mexico
A BYD esetében a havi félmilliós értékesítési darabszám jelenti ezután az alapot / Fotó: Imaginechina via AFP

Igaz, a BYD marketinges stratégái apróbb lépésekkel haladnak előre, pár ezres pluszteljesítménnyel is beérik, hogy a PR-szempontokból is fontos, immár hatodik hónapja tartó rekordsorozat ne szakadjon meg. Így történt ez most is, a mintegy háromezres plusztétel az előző havit csak a 0,8 százalékkal lépi túl, az egy évvel ezelőttihez képest viszont 68 százalékos az ugrás. 

Kapacitást növelt a BYD

A növekményben benne van az a nyáron átadott, havi (!) 200 ezer elektromos autó (BEV) és tölthető hibrid (PHEV) gyártására alkalmas kapacitásbővítés, amiről a BYD igazgatója ejtett pár szót az ősszel. Mint ismert, a Szegeden óriásgyárat építő BYD, s azt jövőre üzembe is helyező cég előre gondolkodva már 2022 márciusában leállította a belső égésű motorokkal szerelt autók gyártását, átengedve a terepet a konkurenciának. 

A vállalat az új generációs autók (New Energy Vehicles, NEV) gyártására állt át, s ebben világelső lett, noha a tisztán elektromos autók értékesítésében egyszer-egyszer még a Teslát is meg tudta előzni. 

A BYD havi jármű-értékesítése
 

Most is az Elon Musk alapító-vezérigazgató irányította amerikai vállalat mögött halad, de ebben üzleti megfontolás áll, ugyanis a tölthető hibridek iránti kereslet most jóval markánsabb – az Európán kívüli területeken –, mint a villanyautók iránti. Ezért az előbbire álltak rá, ami az értékesítési számokon is meglátszik. 

A tölthető hibrideknél megszakadt a sikerszéria

Emellett jóval kisebb darabszámban, de folyamatosan ontják a haszonjárműveket, itt is az autóbuszok és a kisebb áruszállítók jutnak előnyhöz. Ezekből a munkaigényesebb járművekből novemberben 2801-et adtak át megrendelőiknek, harmadával többet az októberinél, és kétharmadával többet az egy évvel korábbinál.

Jóllehet, ezúttal a PHEV-eknél kisebb törést láthatunk, hiszen októberhez képest 1,6 százalékkal csökkent az értékesítés, de az eladott 305 938 darab így is 60 százalék feletti részesedést jelent a BYD teljes forgalmából. 

Az éves bővülés viszont 133 százalékos, jól jelezve a trendet, amely az elektromos autók iránti globális kereslet megtorpanásáról szól. 

Mindenesetre a novemberi kisiklással nyolc hónapos emelkedő trend szakadt meg.

Villanyautókból a BYD 198 065 darabot értékesített a múlt hónapban, ezzel 4,5 százalékkal lőtt az októberi és 16,4 százalékkal az egy évvel korábbi adat fölé. 

Helyben toporog az exportoffenzíva 

Ilyen értékesítési mutatók mellett nem túlzás azt állítani, hogy a világelső új generációs autógyártó külföldi értékesítése meglehetősen döcög, különösen a meghirdetett exportoffenzíva árnyékában. 

kínai elektromos autók BYD export 

China Automobile Export Growth
Az exportot visszavetette az uniós büntetővámok júliusi bevezetése és novemberi véglegesítése / Fotó: AFP

Igaz, az Európai Unió által novemberben öt évre rögzített, 35,3 százalékig terjedő versenykiegyenlítő büntetővámok miatt a legtöbb kínai elektromosautó-gyártó átértékeli európai beruházásait és a kontinens piacára vonatkozó üzleti stratégiáját, de a BYD által globálisan kimutatott 30 977 darabos novemberi „külföldi kontingens” még így is túl karcsúnak tűnik. 

Októberhez képest ez 0,7 százalékos csökkenés, de éves szinten is mindössze 1,1 százalékos volt a növekedés, azaz igazi offenzíváról egyelőre nem beszélhetünk 2024 tekintetében sem.

A külföldi gyártású és el is adott BYD-ek darabszáma 2836, ezen

  • a brazíliai,
  • a thaiföldi,
  • az üzbegisztáni,
  • a törökországi
  • és majdan a szegedi

kapacitások belépése és a gyártás felfuttatása nagyot lendíthet majd.

Forrás: VG