Odahaza egyeduralkodó ugyan a világ legnagyobb új generációs autógyártója, külföldön viszont kipukkadt a növekedése, nem utolsósorban az uniós büntetővámok következményeként. A BYD novemberben is átlépte a félmillió darabos értékesítési álomhatárt.
A BYD újabb havi értékesítési rekordot állított fel, de gyanítható, hogy a novemberben elért 506 804 darabos csúcs is kérészéletű lesz. Az egész éves, a négymilliót meghaladó eladási rekord pedig szintén borítékolható, hiszen december elején már 3 757 336 eladott autónál jártak, ami 40 százalékos éves növekményt takar.
Igaz, a BYD marketinges stratégái apróbb lépésekkel haladnak előre, pár ezres pluszteljesítménnyel is beérik, hogy a PR-szempontokból is fontos, immár hatodik hónapja tartó rekordsorozat ne szakadjon meg. Így történt ez most is, a mintegy háromezres plusztétel az előző havit csak a 0,8 százalékkal lépi túl, az egy évvel ezelőttihez képest viszont 68 százalékos az ugrás.
Kapacitást növelt a BYD
A növekményben benne van az a nyáron átadott, havi (!) 200 ezer elektromos autó (BEV) és tölthető hibrid (PHEV) gyártására alkalmas kapacitásbővítés, amiről a BYD igazgatója ejtett pár szót az ősszel. Mint ismert, a Szegeden óriásgyárat építő BYD, s azt jövőre üzembe is helyező cég előre gondolkodva már 2022 márciusában leállította a belső égésű motorokkal szerelt autók gyártását, átengedve a terepet a konkurenciának.
A vállalat az új generációs autók (New Energy Vehicles, NEV) gyártására állt át, s ebben világelső lett, noha a tisztán elektromos autók értékesítésében egyszer-egyszer még a Teslát is meg tudta előzni.
Most is az Elon Musk alapító-vezérigazgató irányította amerikai vállalat mögött halad, de ebben üzleti megfontolás áll, ugyanis a tölthető hibridek iránti kereslet most jóval markánsabb – az Európán kívüli területeken –, mint a villanyautók iránti. Ezért az előbbire álltak rá, ami az értékesítési számokon is meglátszik.
A tölthető hibrideknél megszakadt a sikerszéria
Emellett jóval kisebb darabszámban, de folyamatosan ontják a haszonjárműveket, itt is az autóbuszok és a kisebb áruszállítók jutnak előnyhöz. Ezekből a munkaigényesebb járművekből novemberben 2801-et adtak át megrendelőiknek, harmadával többet az októberinél, és kétharmadával többet az egy évvel korábbinál.
Jóllehet, ezúttal a PHEV-eknél kisebb törést láthatunk, hiszen októberhez képest 1,6 százalékkal csökkent az értékesítés, de az eladott 305 938 darab így is 60 százalék feletti részesedést jelent a BYD teljes forgalmából.
Az éves bővülés viszont 133 százalékos, jól jelezve a trendet, amely az elektromos autók iránti globális kereslet megtorpanásáról szól.
Mindenesetre a novemberi kisiklással nyolc hónapos emelkedő trend szakadt meg.
Villanyautókból a BYD 198 065 darabot értékesített a múlt hónapban, ezzel 4,5 százalékkal lőtt az októberi és 16,4 százalékkal az egy évvel korábbi adat fölé.
Helyben toporog az exportoffenzíva
Ilyen értékesítési mutatók mellett nem túlzás azt állítani, hogy a világelső új generációs autógyártó külföldi értékesítése meglehetősen döcög, különösen a meghirdetett exportoffenzíva árnyékában.
Igaz, az Európai Unió által novemberben öt évre rögzített, 35,3 százalékig terjedő versenykiegyenlítő büntetővámok miatt a legtöbb kínai elektromosautó-gyártó átértékeli európai beruházásait és a kontinens piacára vonatkozó üzleti stratégiáját, de a BYD által globálisan kimutatott 30 977 darabos novemberi „külföldi kontingens” még így is túl karcsúnak tűnik.
Októberhez képest ez 0,7 százalékos csökkenés, de éves szinten is mindössze 1,1 százalékos volt a növekedés, azaz igazi offenzíváról egyelőre nem beszélhetünk 2024 tekintetében sem.
A külföldi gyártású és el is adott BYD-ek darabszáma 2836, ezen
- a brazíliai,
- a thaiföldi,
- az üzbegisztáni,
- a törökországi
- és majdan a szegedi
kapacitások belépése és a gyártás felfuttatása nagyot lendíthet majd.
Forrás: VG