Beindult a dominóhatás, kezd megbénulni a tengeri kereskedelem Trump miatt

Az amerikai vámháború miatt összeomlani látszik a globális tengeri szállítás, különösen az Egyesült Államok és Kína közötti forgalomban, ahol az import egy hét alatt 64 százalékkal csökkent. A hajózási társaságok tömegesen törlik a szállítmányokat, miközben a kereskedők alternatív útvonalakat és termelési helyszíneket keresnek. A válság hatása már most érezhető világszerte, és heteken belül elérheti Európa fő kikötőit is – számolt be a Les Echos francia gazdasági lap.

Április eleje óta drámai mértékben csökkent az Egyesült Államokba irányuló tengeri szállítás:

az amerikai import Kínából egy hét alatt 64 százalékkal, az export 30 százalékkal esett vissza.

Egyes hajózási cégek szerint a konténerkapacitásra vonatkozó megrendelések 50–60 százalékkal estek, és a forgalom „teljesen befagyott”, főként a Kína–USA útvonalon. Az április 4-i 145%-os amerikai vámemelés és Peking másnapi válaszlépése után a szállítmányok 70%-át leállították vagy törölték.

A WTO előrejelzése szerint az USA és Kína közötti áruforgalom akár 80%-kal is visszaeshet, amit a hajótársaságok foglalási adatai is megerősítenek.

Március 30. és április 8. között globálisan 18,4%-kal csökkent a konténerfoglalások száma. A szállítmányozók nehezen tudnak alkalmazkodni, mivel a kikötők közötti útvonalakat hetekkel korábban kell megtervezniük.

A kínai exportőrök egy része megpróbálja kikerülni az amerikai vámokat: átrakodással Indián, Vietnámon, Mexikón vagy Perun keresztül juttatják el áruikat Észak-Amerikába. Emellett sok gyártó új termelési helyszínekre költözne Délkelet-Ázsiában, de logisztikai szakértők szerint egy ilyen relokáció hónapokba, akár évekbe telhet.

Egy francia szállítmányozó cég szerint egy üzem Kínából való áthelyezése 2–3 évet is igénybe vehet.

Közben Malajzia, Tajvan és Vietnam exportőrei megpróbálnak minél több árut leszállítani a július 9-i vámhatáridő előtt, hogy kihasználják a számukra biztosított 90 napos türelmi időt. Ennek hatására a hajózási társaságok kénytelenek átütemezni kikötői megállóikat, Kína helyett inkább ezekre az országokra fókuszálva. Ez azonban súlyos időzítési probléma, mert a pandémia alatt megrendelt új hajók most érkeznek meg, miközben csökken a kereslet.

Európát egyelőre kevésbé érinti a válság, de a következmények ide is begyűrűzhetnek.

Az elemzők szerint a Távol-Keletről Észak-Európába tartó szállítások volumene rekordszintre emelkedett, és heteken belül túlterhelheti a már most is zsúfolt rotterdami, antwerpeni és hamburgi kikötőket.

A szállítmányozásban tehát dominóhatás indult el, amelynek végső következményeit még senki nem látja teljesen előre.

Forrás: Portfolio