Az Európai Unió a hírek szerint kötelező elektromosautó-arány bevezetését tervezi a vállalati flottákban. A kritikusok szerint ez gyors átállást kényszerítene ki, veszélyeztetné az európai autópiacot, és megnyithatná az utat a kínai gyártók további térnyerése előtt.
Ahogy korábban az autopro.hu is beszámolt róla, az EU-s döntéshozók állítólag olyan szabályozáson dolgoznak, amely gyökeresen átalakítaná az európai autópiacot. A kiszivárgott elképzelés szerint a vállalati és más kereskedelmi célú járműflották számára előírnák, hogy meghatározott arányban elektromos autókat használjanak. A tervezet gyors ütemű átállással számol, ami számos piaci szereplő számára komoly terhet jelenthet – írja az Automobilwoche.
A koncepció lényege, hogy a flották károsanyag-kibocsátását drasztikusan csökkentsék, és ezt elsősorban elektromos autók kötelező alkalmazásával érnék el. Más alternatív hajtások ugyan elvileg engedélyezettek lennének, de ezek jelenleg alig elérhetők, így a tömeges villanyautó-használat válna elkerülhetetlenné.
A kínai gyártók nyerhetnek a lépéssel
A tervezet értelmében a céges flottákban 2027-re akár ötven százalékos, 2030-ra pedig kilencven százalékos elektromos arányt írhatnak elő. Ez lényegében a belső égésű motorok kiszorítását jelentené a flottákból, miközben a lakossági vásárlók továbbra is óvatosak az elektromos autókkal.
Több országban gyenge a töltőhálózat, és az elektromos autók megítélése sem kedvező. Emellett a szükséges mennyiségű villanyautót elsősorban a kínai gyártók tudnák gyorsan biztosítani, mivel ők rendelkeznek a megfelelő gyártókapacitással és nyersanyag-hozzáféréssel. A kritikusok szerint ez a lépés akár Kína további térnyerését indíthatná el Európában.
A kötelező kvóták jellemzően soha nem a piac logikáját követik, és hosszú távon súlyos torzulásokat okozhatnak az európai autóiparban. A kérdés az, hogy ezt a Brüsszelben valóban vállalni akarják-e.
Forrás: autopro.hu
