Az elektromos átállással egyre csak nő a kínai gyártók szerepe

Júliusban először fordult elő Kínában, hogy az újautó-piac több mint felét alternatív hajtású autók tették ki. Egy friss felmérés azt mutatja, hogy ez nem kiugró érték, hanem a belső égésű motor erősen veszít jelentőségéből Kínában – ami a nyugati gyártókat is.

Az autóipari adatelemzési szakértő Marklines szerint a világ legfontosabb és legnagyobb személygépkocsi-piacán, Kínában az összes új autó 94 százaléka még 2020-ban is hagyományos üzemanyaggal működött. 2024 első felében azonban ez csak 59 százalék volt, júliusban pedig már kisebbségbe kerültek az ilyen autók: a Kínai Autószövetség (CPCA) szerint júliusban először több alternatív hajtású (kínai terminológia szerint NEV, azaz tisztán elektromos, plug-in hibrid és üzemanyagcellás autó együtt) járművet adtak el, mint csak belső égésű motorral szerelt autókat. Hogy ez a tendencia folytatódni fog-e az év második felében, még kérdéses, de a 2020 óta tartó tendencia egyértelmű.

Az új arányok csak 2024 első felében válnak egyértelművé: a csak belső égésű motorral szerelt autók eladása Kínában tizenkét százalékra, azaz 775 ezer darabra csökkent. A plug-in hibridek és a tisztán elektromos autók együtt 38 százalékkal, 1,1 millió járműre bővültek. Az üzemanyagcellás autók Kínában is csak csekély szerepet játszanak: a legutóbb júliusban eladott 1000 darabbal az abszolút adatok jelentősen magasabbak, mint például Németországban, de a piaci részesedésük továbbra is nagyon alacsony. Amikor Kínában az emberek új energiahordozókról (NEV-ekről) beszélnek, gyakorlatilag akkumulátoros elektromos autókra és plug-in hibridekre gondolnak – még akkor is, ha formálisan az üzemanyagcellás autókat is idesorolják.

Jönnek fel a kínai gyártók

A 2020 óta a kínai piacot jellemző trend természetesen a gyártókra nézve is következményekkel jár – a hazai gyártók egyre inkább átveszik az uralmat Kínában. A kínai gyártók a 2020-as 33 százalékról mára 52 százalékra növelték kumulált piaci részesedésüket – és ez főként az elektrifikált autóknak köszönhető. Ezzel párhuzamosan a német autógyártók viszont összesen csaknem hat százalékot, míg a japán márkák kilenc százalékot veszítettek a piaci részesedésükből.

A német OEM-ek így is 20,7 százalékos piaci részesedéssel bírnak a kínai piacon, ami a második legnagyobb szelet a hazai cégek után. A japán gyártók, az amerikai gyártók 6,5 százalékos, a koreai gyártók 1,0 százalékos piaci részesedéssel rendelkeznek Kínában az idei első hat hónapban – írja az electrive.com.

Forrás: Autopro