A világ legnagyobb akkumulátorgyártója, a kínai CATL készen áll arra, hogy gyárat építsen az Egyesült Államokban, ha Donald Trump megválasztott elnök lehetőséget biztosít a kínai befektetések számára az elektromosjármű-ellátási láncban – nyilatkozta a cég alapítója és elnöke, Robin Zeng.
„Eredetileg szerettünk volna befektetni az Egyesült Államokban, de az amerikai kormány nemet mondott. Én azonban nyitott vagyok a lehetőségekre.” – mondta a CATL elnöke egy múlt heti interjúban.
A kínai elektromos autó- és akkumulátorgyártókat eddig számos protekcionista intézkedés tartotta távol az amerikai piactól. Ezeket a lépéseket mind a demokraták, mind a republikánusok támogatták, köztük Donald Trump is, aki 2017-ben, első elnöki ciklusában átfogó kereskedelmi háborút indított Kína ellen.
A kínai elektromosautó- és akkumulátoripar, amely jelentős kormányzati támogatásokat élvez, különösen magas kereskedelmi akadályokkal szembesül. Az USA a versenyképességre és nemzetbiztonsági kockázatokra hivatkozva nemcsak 100 százalékos vámot vetett ki a kínai elektromos autókra, hanem kizárta a kínai akkumulátorokat az elektromos járművekre vonatkozó amerikai fogyasztói támogatási programból. Továbbá, a Biden-kormányzat alatt elfogadott szabályok tiltják a kínai kapcsolt autótechnológiával felszerelt járműveket is.
A republikánusok egy új törvényjavaslata, amelyet a Biden-kormányzat ellenez, még tovább szigorítaná az elektromos autókra vonatkozó támogatásokat. Az új szabályok szerint korlátoznák az olyan járművekre vonatkozó ösztönzőket, amelyek kínai akkumulátortechnológiát használnak – még akkor is, ha azokat amerikai cégek, például a Ford vagy a Tesla licencelik.
Kína segíthetne gyorsítani az amerikai elektromosautó-átmenetet
A kereskedelmi korlátozások miatt az olyan vezető kínai cégek, mint a CATL és legnagyobb versenytársa, a BYD, nem tudnak részt venni az amerikai elektromosautó- és akkumulátorgyártás fellendítésében. A BYD, amely Tesla közvetlen riválisaként elektromos autókat is gyárt, globálisan vezető szerepet tölt be az elektromosautó-piacon.
Bár Trump továbbra is kiáll a kínai autóimport korlátozása mellett, hangsúlyozta, hogy nyitott arra, hogy kínai autógyártók gyárakat építsenek az Egyesült Államokban. Egy augusztusi interjúban így nyilatkozott a Reutersnek: „Ösztönzőket fogunk biztosítani. Ha Kína vagy más országok el akarják hozni ide a gyártást, építsenek üzemeket itt, és alkalmazzák a mi munkásainkat.”
Ha Trump valóban zöld utat adna a kínai akkumulátorgyártók amerikai beruházásainak, az nemcsak az elektromos autók terjedését gyorsítaná az USA-ban, hanem munkahelyeket is teremtene. Ez új fejezetet nyithatna a két ország közötti gazdasági kapcsolatokban, miközben hozzájárulna a globális elektromosjármű-ipar fejlődéséhez – írja a Reuters.
Forrás: Autopro