A kínai autóipar helyreállítaná az árháború miatt megingott piaci stabilitást, a németek túlfűtöttségre figyelmeztetnek

A Tesla árcsökkentései által elindított árháborút hivatott lezárni az a dokumentum, amelyet a legnagyobb kínai járműgyártók, a Kínai Autógyártók Szövetsége és a Tesla írt alá, de kérdéses, hogy lesz-e ennek foganatja. A Tesla szemlátomást nem veszi túl komolyan a benne foglaltakat, a Volkswagen pedig az autópiac túlfűtöttségére figyelmeztet.

A 15 kínai autógyártó és a Tesla vezetői a sanghaji autópari fórumon látták el kézjegyükkel a dokumentumot, amelyre azért volt szükség, mert a Tesla a 2023-as árak sorozatos csökkentésével globális árháborút robbantott ki, amely hatalmas hullámokat vert a világ legnagyobb elektromosautó-piacán, Kínában.

Amellett, hogy a Tesla árpolitikáját értetlenséggel fogadták a Tesla autók birtokosai, mintegy harminc kínai vállalat kénytelen volt ugyancsak csökkenteni árait, hogy versenyképes maradjon. Tartani lehet azonban attól, hogy a kisebb autógyártók nem tudnak megbirkózni ezzel a helyzettel, és kénytelen lesznek beszüntetni a tevékenységüket, vagy pedig egyesülniük kell. 

A Sanghajban aláírt közös nyilatkozatban a Tesla és kínai nagyvállalatok  – a többi között a FAW, a SAIC, a BAIC, a Changan,  a GAC, a Chery, a Great Wall Motor, a BYD és az Xpeng – fogadkoztak, hogy az autópiaci feszültségek enyhítése érdekében a piaci struktúra stabilitásának védelmére kelnek.

“Először is, betartjuk az iparág szabályait és előírásait, szabályozzuk a marketingtevékenységet, fenntartjuk a tisztességes versenyrendszert, és elkerüljük a rendellenes árazások okozta piaci zavarokat” – áll a nyilatkozatban. Aláírói ígérik, hogy az eddigieknél jobban ügyelnek a marketingtevékenységükre, és nem szolgálnak hamis információkkal az eladások növelésének érdekében. Az ügyfelek igényeit szem előtt tartva a termékek és szolgáltatások minőségének javítására helyezik a hangsúlyt. A negyedik pont arról szól, hogy vállvetve és tevékenyen vállalnak társadalmi felelősséget, a nemzetgazdaság fejlődése érdekében részt vesznek a gazdasági növekedés stabilizálásában, a bizalom növelésében és a kockázatok csökkentésében.

A sanghaji nyilatkozatnak azonban van egy szépséghibája: nincsen semmilyen jogi érvénye, nem számonkérhető, nem kötelezi az autógyártókat semmire, legfeljebb önkéntes önszabályozásra.

Sokatmondó az, hogy a Tesla már az aláírás másnapján ötszáz dolláros bónusszal lepte meg a legnépszerűbb autói – a Model Y és a Model-3, amelyek árait az év elején 14, illetve 10 százalékkal csökkentette – vásárlóit, akik Tesla-birtokosok ajánlásával jelentkeznek be. Ráadásul három hónapig gratisba kapnak hozzáférést az Enhanced Autopilot vezetéstámogatási rendszerhez.

Járműipari elemzők szerint a Tesla bónusza részben mutatja a sanghaji fogadkozások komolytalanságát, illetve azt, hogy a Keleten a helyzet változatlan: másképp, de folytatódik az árháború, amely hullámai messze túllépnek a kínai határokon.

Ralf Brandstätter, a Volkswagen kínai alegységének vezérigazgatója túlfűtöttségre figyelmeztetett a kínai EV-piacon, ami szerinte a fogyasztói érdekek rovására megy. Brandstätter szerint az erős konkurencia és az árkedvezmények miatti túlfűtöttség pénzügyi nehézségekbe sodorja a start-upokat, ezért kénytelenek elhagyni a piacot, vagy más befektetések után nézni. Különösen bírálta azt a gyakorlatot, ahogyan Kínában kedvezményeket adnak az elektromos autókra, és külön megemlítette a Tesla árpolitikáját is. Hangsúlyozta, hogy a Volkswagen-csoport nem törekszik mindenáron az eladások növelésére és a növekedésre az EV piacon, körültekintően jár el, egyszerre törekszik az üzletág stabilitására és rentabilitására.

Jelenleg több mint 120 gyártó tevékenykedik az elektromos járművek kínai piacán, és 2023-ig mintegy 150 új modell megjelenése várható. A kialakult éles verseny és az akkumulátorok magas ára komoly nyomást gyakorol a piacra, a rövid távú értékesítési siker pedig jelentős beruházásokat igényel.  Az éles verseny jelentős árcsökkentéseket eredményezett az elektromos autók esetében, és autópiaci szakértők is arra figyelmeztettek, hogy ez hátrányos lehet a fogyasztókra nézve. Előfordulhat például, hogy a megszűnt márkákhoz az ügyfelek már nem kapnak szervizszolgáltatást, az autóik veszítenek értékükből, miközben szembesülnek a jelentős árcsökkenéssel az új autók piacán. 

A számok mindenesetre aról tanúskodnak, hogy a Tesla év eleji árcsökkentése bevált, a vállalat dübörög, az első negyedéves eladásai éves összevetésben majdnem a duplájára nőttek. Az eladások 96 százalékát az árcsökkentett modellek – a Model Y és a Model 3 – adták. A Tesla kezére játszik ráadásul az amerikai kormány infációcsökkentő törvénycsomagja (IRA), amely részben elengedi az adót az Egyesült Államokban gyártott termékekre. Mindez tovább növelte a Teslák kelendőségét. Elon Musk cége azonnal reagált a piaci realitásokra, hatékony termelésének köszönhetően tudta tartani a lépést a megnövekedett kereslettel, a Model 3 gyártását pedig teljesen áttelepítette Kínából az Egyesült Államokba.

Forrás: Autószektor