Robotpincérekkel hódít Kína

A koronavírus felgyorsította az automatizált rendszerek elterjedését a vendéglátóiparban, amit csak tovább fokoz a sok helyen tapasztalható munkare-hiány. Mindebből leginkább alig néhány éve működő kínai startupok profitálnak.

Több kínai gyártó is áttörésnek tekinthető szintre ért robotpincérfronton, derül ki a Nikkei legutóbbi összefoglalójából.  Az ázsiai gazdasági lap mindezt leginkább a Pudu Robotics alapító-vezérigazgatójával készített interjújával támasztja alá.

Felix Zhang a céget mindössze 2016-ban alapította, ahogy a névből is kiderül, önműködő gépek fejlesztésére és gyártására. A sencseni központú startup néhány év alatt érett vállalkozássá nőtte ki magát, és jelenleg éppen extenzív terjeszkedési szakaszban vannak.

Ezt bizonyítja a Sanghaj közelében épülő két új telephely, amelyek jövőre, de legkésőbb 2025-re már otják magukból az elsősorban éttermeknek és szállodáknak szánt robotokat. Amint ezek az üzemek elérik teljes kapacitásukat, az éves termelés a jelenlegi 50 ezer darabról 150 ezerre ugrik.

Szükség is van a nagyobb tempóra, mivel az értékesítés az elmúlt időszakban szépen felfutott. A Nikkei beszámolója alapján a cég tavaly már 100 millió dolláros nagyságrendű forgalmat bonyolított, köszönhetően többek között egy hatalmas hazai étteremlánc megrendeléseinek, illetve számos külföldi üzletnek.

A Pudu már európai Burger Kingekbe és KFC-kbe is küldött robotpincéreket, de a külhoni terjeszkedés fő irányát egyelőre az USA mellett a közeli Japán és Dél-Korea adja. Utóbbi egyre komolyabb gondot jelent az ottani cégeknek,  mivel a kínai berendezések nagyjából ötödannyiba kerülnek, mint a dél-koreai gyártók termékei, miközben technikai tudásban nem, vagy csak alig maradnak el a helyi fejlesztésektől.

Mások sem tétlenkednek

A Pudu sikere nem egyedi Kínában. Sőt a hazai piacon lényegesen nagyobb szereplőnek számít nála a Keenon Robotics. A sanghaji cég valóságos matuzsálemnek számít, hiszen alapításáig egészen 2010-ig kell visszalapozni a naptárban. A vállalat 2022 végéig nagyjából 35 ezer robotot értékesített, amiből 25 ezer ment a hazai kereslet kielégítésére. Mindez az IDC adatai szerint elég volt az éttermi robotok szegmensét jelentő torta 60 százalékának megszerzéséhez. A távoli második egyébként bő 23 százalékkal a Pudu lett. 

Van is miért harcolni. A kínai AskCI kutatócég becslése alapján a szolgáltató robotok piaca csak idén 33 százalékos növekedés elé néz, és várhatóan eléri a 33,7 milliárd dollárt. Ebből csak Kínában 10,3 milliárd dolláros forgalmat realizálhatnak a sikeres gyártók.

A Nikkei megszólaltatta a kínai robotipari szövetség vezetőjét is, aki meglehetősen optimista a kilátásokkal kapcsolatban, mivel “a robotok iránti kereslet az öregedő népesség és a munkaerőhiány miatt csak nőni fog”.

Forrás: Bitport