Kínai villanyautók nyerték a norvég téli töltési tesztet

A norvég autóklub (NAF) évente kétszer, télen és nyáron is leteszteli az elektromos újdonságok hatótávolságát és töltési teljesítményét,  valós körülmények között.

Az idei téli hatótávteszten sok év után egy kínai márka letaszította az élről a Teslát, és a töltési teszten szintén kínai modellek remekeltek.

A teszt legfontosabb következtetése, hogy egyre több modell esetében fél óránál rövidebb ideig tart a 80%-os töltöttségi szint elérése.

A gyakorlatban nem szerencsés kizárólag a 80%-ra töltés idejét figyelembe venni, hiszen nem mindegy, hogy a 80%-ra töltött akkumulátor mekkora hatótávot jelent. Hiába töltünk fel rövid idő alatt egy aprócska akkut, ha azzal nem jutunk messzire.
Sokan ezért tartják szerencsésnek a Tesla km/h mértékegységben megadott töltési idejét, amely azt mutatja meg, hogy ha egy óráig az adott teljesítménnyel töltjük az autót, akkor hány kilométer extra hatótávot kapunk.
Az alábbi táblázat 100 km visszatöltési ideje oszlopában a norvégok tesztjén mért töltési időből és gyakorlati hatótávból számítottunk egy értéket, amely azt mutatja meg, hogy átlagosan mennyi ideig kell töltenünk az adott autót ahhoz, hogy 100 kilométerrel növekedjen a hatótáv. Sajnos ez az érték sem tökéletes, mivel a legtöbb típus töltése nem egyenletes a 10-80%-os tartományban. Általában minél üresebb az akku, annál gyorsabban tölthető az autó. Azaz, ha 10%-ról szeretnénk 100 extra kilométert visszatölteni, a táblázatban szereplő adatnál kevesebb időre lesz szükségünk, ha 60%-ról, akkor többre.

A tesztet egy Ionity állomáson végezték. és bár téli tesztről van szó, nem volt különösen hideg, 1-3 °C között alakult a hőmérséklet.

A teszt első öt helyezettje közé 4 kínai és egy koreai modell került be. Legrövidebb idő (19 perc) alatt az Xpeng G9 modell érte el a 80%-os töltöttséget, de csupán két perccel maradt el a Lotus Eletre. Gyakorlatilag mindkét modell hozta a gyári 20 perces értéket.

Ezután két NIO modell, az EL6 és ET5 következik 22, illetve 24 perccel, amely azért különösen meglepő, mert a gyártó ezekre a modellekre 40 perces töltési időt ad meg. A NIO esetében a töltés helyett akkumulátor cserét is választhatunk, amelynek 6 perc körüli ideje a 40 perces gyári töltési időhöz képest különösen vonzó, de a 22 perces gyakorlati töltési idő mellett már kevésbé.

A töltési verseny ötödik helyezettje a Kia EV9 lett, amely pontosan hozta a gyári 24 perces értéket. Az első öt modell a hatótávot tekintve is a jobbak között szerepelt, így a 100 km visszatöltéséhez szükséges átlagos idő is 7 perc alatt marad esetükben.

A legtöbb típus esetében nem volt, vagy minimális volt az eltérés a gyári és a mért töltési idő között. Egyik kivétel a Hyundai Ioniq 6, amely meglepően gyengén szerepelt a teszten, a 18 perces gyári töltési idő helyett ugyanis 34 perc alatt sikerült elérni a 80%-os töltöttségi szintet. A teszt leírásából nem derül ki az eltérés oka, de valószínűleg az akkumulátort nem sikerült megfelelő hőmérsékletre előfűteni. A mi loniq 6 tesztünkben 17 perc 30 másodperc alatt elérte a modell a 80%-os töltöttséget.

A hatótávtesztet megnyerő HiPhi Z modell esetében a töltést nem sikerült tesztelni, mivel a tesztautó nem CCS szabványos töltőcsatlakozóval rendelkezett.

Forrás: Villanyautosok