Kínai állami vállalatóriás jelezte a magyar vasúti piac szereplői felé, hogy beszállna a magyarországi vasúti járművek fejlesztésébe. Mivel számunkra a fejlesztés kiemelt nemzetgazdasági érdek, a kínai CRRC cég szándéknyilatkozata eljutott a magyar kormányhoz is – írja a Celiz közleményében.
A CRRC (China National Railway Locomotive & Rolling Stock Industry Corporation) kínai vasúti vállalat és a záhonyi vasútfejlesztés úttörője, a MÁV-REC Kft. között már tavaly elkezdődött a párbeszéd a lehetséges együttműködési lehetőségek felméréséről.
A CRRC a legnagyobb kínai, úgynevezett gördülőállomány gyártásával és karbantartásával foglalkozó vállalat.
Kínán kívül az Egyesült Államokban, Törökországban és Dél-Kelet-Ázsiában is részt vesz beruházásokban. Óriási tapasztalattal rendelkeznek, és mint az kiderült, az európai piac kulcsfontosságú számára.
Az előzetes tárgyalások eredményeként a CRRC európai leányvállalatának vezérigazgatója, Chen Qiang már szándéknyilatkozat formájában jelezte Csomós Norbert, a záhonyi ipari és logisztikai park fejlesztéséért felelős CELIZ konzorcium vezetője felé, hogy vállalata részt venne a különböző vasúti járműállomány fejlesztési beruházásaiban.
Ezt a dokumentumot ezután Horváth László, a MÁV-REC Kft. többségi tulajdonosa pénteken ismertette a kormány képviselőjével, György Lászlóval. A gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkár úgy vélte, hogy mivel a magyar vasúti infrastruktúra következő 10 éves fejlesztése nemzetgazdasági érdek, ezért kívánatos a lehetőségek felmérése és a 2010 óta követett patrióta, pragmatikus szempontrendszer érvényesítése az iparfejlesztés során, amelynek része az állami szintű párbeszéd a szükséges technológiai partnerek bevonásáról.
Az európai viszonylatban is jelentős záhonyi logisztikai, vasúti és áruforgalmi csomópont a már jól ismert kínai kezdeményezés, az Egy Övezet Egy Út része. E nagyszabású elképzelés során olyan technológiai és ipari fejlesztési beruházások előkészítése történik, amely jelentős hatással lesz az EU és Kína közötti vasúti teherforgalomra. Az EU elvárása szerint 2050-ig a jelenleginek a duplájára kell bővíteni a vasúti árufuvarozást.
A CELIZ projektben a konzorcium Kína mellett Oroszországgal, Kazahsztánnal és a FÁK országokkal is keresi az együttműködési pontokat. Az orosz vasutak leányvállalatával, az RZD Russian Railways Logistics-val például operátori szerepkör betöltéséről kezdett tárgyalásokat – írják.
Forrás: VG