A kínai fogyasztói hangulat 2024-ben javulhat, és várhatóan a szolgáltatások hajtják majd a növekedést a legnagyobb mértékben, a kihívásokkal teli gazdasági fellendülés és az ingatlanszektor problémái ellenére.
Kína fogyasztói hangulatában 2024-ben potenciális javulás várható, miután egy évvel korábban a járvány utáni fellendülés nem volt túl erőteljes. Annak ellenére, hogy a nagy kínai újranyitással kapcsolatban jelentősek voltak a várakozások, az ország az elemzők megjegyzése szerint 2023-ban nehezen tudta teljesíteni az 5%-os növekedési célt.
A hangsúly most a szolgáltatások és a fogyasztási szektorra helyeződik át, mint a növekedés fő hajtóerejére 2024-ben, miközben a feldolgozóipar várhatóan lassulni fog. A Goldman Sachs előrejelzése szerint Kína GDP-je 4,8%-kal nőhet, elsősorban a szolgáltatási tevékenység 9,2%-os növekedése miatt, ami meghaladja a feldolgozóipar várható 6%-os növekedését.
A fogyasztói aktivitás fellendülése az előrejelzések szerint a szabadidővel kapcsolatos tevékenységekre irányul, ami olyan ágazatoknak kedvez, mint a szállodaláncok, az online utazási irodák és szórakozóhelyek. A Goldman Sachs előrejelzései szerint a következő évben többek között a H World, a Galaxy, a Trip.com, a Tongcheng, a Spring Airlines, az FTG, a NetEase, a Meituan és a Tencent is jelentősen erősödni fog.
Kína azonban olyan kihívásokkal néz szembe, mint a csökkenő kereslet miatt lanyhuló termelői árak – ezt bizonyítja a fogyasztói árak novemberi 0,5%-os csökkenése az előző évhez képest, ami három éve a leggyorsabb csökkenés. Az ország emellett a növekvő helyi önkormányzati adóssággal és az ingatlanszektor hanyatlásával is küzd, ami hozzájárult ahhoz, hogy a Moody’s stabilról negatívra rontotta Kína hitelminősítési kilátását.
A problémák és a 2020 eleje óta visszafogott fogyasztói bizalom ellenére a kínai fogyasztók körében megfigyelhető elmozdulás a minőségnek a mennyiséggel szembeni preferálása felé – ez a tendencia az érlelődő vásárlási szokásokat és a növekvő rendelkezésre álló jövedelemszintet jelzi. Jian Shi Cortesi a GAM Investments-től rámutat, hogy ez az átalakulás összhangban van a “Made in China” kezdeményezéssel, amelynek célja a magasabb értékű termékek és szolgáltatások felé való átállás – ez a lépés jelentősen támogathatja a hazai fogyasztást.
Kína elkötelezettsége a technológiai fejlesztés és a gyártás fokozása mellett várhatóan jobban fizető munkahelyeket is teremt, ami tovább ösztönözheti a fogyasztást. Mivel a politikai döntéshozók a decemberi kulcsfontosságú gazdasági találkozókat követően a belföldi kereslet élénkítését és a stratégiai ágazatok, köztük az ingatlanpiaci gondok kezelését ígérik, további fiskális támogatási intézkedésekre számítanak.
Serena Zhou, a Mizuho Securities munkatársa szerint az ingatlanszektor támogatására irányuló kormányzati politika továbbra is kritikus bizonytalanságot jelent Kína gazdasági kilátásai szempontjából 2024-ben. Mindazonáltal mérsékelt támogató intézkedésekre számítanak, amelyek magukban foglalhatják a magánfejlesztők számára nyújtott refinanszírozási lehetőségeket és a városi projektekhez kapcsolódó köz- és magánszféra közötti partnerségeket.
A piaci hangulat a kezdeti pozitív jeleket mutatta, ahogy a kormány végrehajtja az ingatlanválság enyhítését célzó stratégiákat – a Jefferies elemzői szerint ez a tényező kulcsfontosságú a belföldi kereslet erősítése szempontjából, akik optimizmusuknak adtak hangot a kormányzati beavatkozásokat követő GDP-előrejelzésekkel kapcsolatban.
Forrás: Portfolio