Vasúti szállítmányozási vegyesvállalatot hoz létre a részben állami tulajdonú magyar CER Cargo és az orosz államvasút logisztikai vállalata, az RZD Logistics, kínai partner bevonásával – jelentette be Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára a moszkvai magyar nagykövetségen. Az erről szóló megállapodást az államtitkár kedden írta alá Dmitrij Zverevvel, az orosz közlekedési miniszter első helyettesével – közölte az MTI. A vállalatot, amelynek alaptőkéjéről a felek később tesznek bejelentést, a tervek szerint még az idén Magyarországon fogják bejegyezni. A partnerek egyenlő részben lesznek tulajdonosok a cégben.
Mosóczi László elmondta, hogy az európai irányú fuvaroknál
az árualapot Kína fogja biztosítani, visszafelé a felek várhatóan egyebek között vegyipari és gyógyszeripari termékeket szállítanak majd Európából.
– Ez alternatív útvonal, hiszen a távol-keleti áruk jelentős része Fehéroroszország és Lengyelország felé megy. De egyrészt az az útvonal már túlterhelt, másrészt a Kína–Oroszország–Ukrajna–Magyarország útvonal a legrövidebb és a leggyorsabb Magyarország mellett Ausztria, Észak-Olaszország, Svájc és Dél-Németország felé is – mondta az államtitkár. Szavai szerint
a cél az, hogy a Kína felől Magyarországra érkező szerelvények számát, amely nemrégiben még évente csak egy volt, ezerre növeljék. Mosóczi szerint jelenleg évente mintegy harminc szerelvény érkezik a Távol-Keletről.
A Kína–Oroszország–Magyarország útvonal Záhony érintésével minden fél számára komoly gazdasági előnyöket fog jelenteni, ami jelentős mértékben hozzá fog járulni ahhoz, hogy
Magyarország Közép-Európa logisztikai központja legyen.
Maga Záhony is egy logisztikai központ lesz – közölte az államtitkár. Az államtitkár arról is szólt, hogy a vegyesvállalat két évvel azt követően valósul meg, hogy az ITM és az orosz közlekedési minisztérium vezetője Orbán Viktor miniszterelnök és Vlagyimir Putyin orosz elnök budapesti tárgyalásai idején együttműködési megállapodást írt alá.
Varga Mihály a közelmúltban jelentette be, hogy már készülnek azok a tervek és programok, amelyek alapján elkezdődhet a záhonyi vasúti átrakó körzet fejlesztése.
A kormány két évvel ezelőtt döntött arról, hogy nem „mond le” Záhonyról és visszaemeli a logisztikai övezetet korábbi pozíciójába, egyben lehetőséget lát arra, hogy Kínával és Oroszországgal együttműködve jelentős logisztikai fejlesztés valósuljon meg a térségben.
Forrás: Magyar Nemzet