Az amerikai tőzsdén bocsátaná ki részvényeit a Nio, az elektromos autókat gyártó sanghaji cég. A vállalatot 2014-ben alapították, eredeti neve NextCar volt, tavaly váltott nevet a cég Nio-ra.

Az IPO-val legalább 1,8 milliárd dollárnyi friss tőkét vonna be a társaság, amit további beruházásokra fordítanának, például részben ebből finanszíroznák egy kisebb elektromos SUV piacra bocsátását. Ha sikeres lesz a részvénykibocsátás, akkor az a negyedik legnagyobb IPO lehet idén az amerikai tőzsdén, az Axa Equitable Holdings 3,2 és a PagSeguro Digital's 2,6 milliárd dolláros részvénykibocsátása után. A vállalat ADS-eket (American Depositary Shares) bocsátana ki a New York-i tőzsdén, a ticker NIO lehet, a jegyzést lebonyolító bankok között vannak a legnagyobbak, a Morgan Stanley, a Goldman Sachs és a J.P. Morgan is. A jelenlegi tulajdonosok között van a kínai Tencent 15 százalékos részesedéssel és a Hillhouse Capital 7,5 százalékos tulajdoni hányaddal, a vállalat alapítója és vezérigazgatója Bin Li 17 százalékos részvénycsomaggal rendelkezik.

A vállalat 2016-ban mutatta be EP9 nevű autóját, tavaly decemberben pedig az első olyan modelljét, az ES8-at, amit nagy volumenben gyártanak majd, ez az autó egy hétüléses, alumíniumkarosszériás, elektromos SUV, amelyről a cég azt állítja, hogy olcsóbb, mint a Tesla Model X. Hogy a Nio még nagyon az út elején tart, jól mutatja, hogy idén július végéig csupán 481 darab ES8-at adtak át a vevőknek, további 17 ezer autót már lefoglalózott a jövőbeni tulajdonosuk. A Nio következő modellje az ES6 lesz, amit idén év végén mutatnak be, és 2019 első felében kezdenek értékesíteni, az az autó egy ötüléses prémium SUV lesz. A cég pénzügyi eredményei eddig nem túl biztatók, a cég cash flow negatív, csak a közelmúltban kezdett el bevételeket termelni, és soha nem működött profitábilisan, és az IPO prospektusban arra figyelmeztet a vállalat, hogy ez a következő időszakban is így lehet. 2018 első félévében mindössze 7 millió dollár volt a Nio árbevétele, a veszteség pedig 502 millió dollár volt, tavaly egész évben 759 millió dollár veszteséget termelt a vállalat.A cég adósságállománya 190 millió dollár, ennek nagy része bankhitel.A kibocsátási prospektusban a Nio igyekszik felkészíteni a leendő befektetőket a kockázatokra, többek között azt írják, hogy a vállalatnak csak korlátozottak a tapasztalatai a nagy volumenű autógyártással kapcsolatban, és nem tudják biztosítani a befektetőket arról, hogy egyáltalán képesek lesznek költséghatékony módon autókat gyártani.

www.portfolio.hu